top
جراحی لوزه ها

جراحی لوزه ها

جراحی لوزه ها

در کودکان سالم و طبیعی، لوزه ها تا سنین 7 تا 9 سالگی به تدریج بزرگ می شوند و پس از آن رفته رفته کوچک می گردند. التهاب لوزه اغلب در کودکان تا سن 8 سالگی همراه با التهاب حلق بروز می کند. هر دو این التهاب ها از عفونت ویروسی یا میکروبی از جمله مونونوکلئوز عفونی ناشی می شوند. 

 

التهاب حلق و لوزه چیست؟

التهاب حلق اغلب به صورت جزیی از سرماخوردگی روی می دهد و شایع ترین علت گلو درد می باشد. لوزه ها در دو طرف پشت حلق جای دارند و مانع از ورود باکتری های مهاجم از گلو به بدن می شوند و آن ها را به دام انداخته و از بین می برند. این وظیفه لوزه ها موجب می شود که خود لوزه ها متورم و عفونی شوند.

 

علایم بیماری التهاب حلق و لوزه

التهاب حلق و التهاب لوزه علایم مشابهی دارند، با این تفاوت که علایم التهاب لوزه معمولا شدیدتر می باشند. نشانه های این بیماری عبارتند از:

درد و التهاب حلق

تب

ناراحتی هنگام بلع در حدی که کودک خردسال ممکن است از غذا خوردن امتناع ورزد.

بزرگ و دردناک شدن غدد گردن

گوش درد

در التهاب لوزه، قرمز شدن و تورم لوزه ها و گاهی رگه های زرد یا سفید عفونت بر روی آن ها دیده می شود.

به ندرت ممکن است دور لوزه آبسه کند که در این صورت موجب تب بالا و افزایش اشکال در بلع می شود.

 

درمان التهاب حلق و لوزه

پزشک پس از معاینه کودک در صورتی که احتمال عفونت میکروبی بدهد، آنتی بیوتیک تجویز می نماید. برای اطمینان از تشخیص ممکن است نمونه ای از مخاط گلو به آزمایشگاه ارسال شود. عمل جراحی لوزه ها تنها در سه مورد عفونت استرپتوکوکی مکرر و شدید لوزه ها، انسداد خیلی شدید به علت بزرگی لوزه ها و آدنوئید و آبسه لوزه ها حایز اهمیت است. در غیر از این موارد عمل جراحی و خارج کردن لوزه ها به هیچ وجه ضروری نیست. بر خلاف تصور عامه هرگز عمل جراحی بر لوزه ها در رفع مشکلات تغذیه ای کودک، لکنت زبان و عصبانیت او لزومی ندارد.

می توانید به کودک شربت یا قطره استامینوفن جهت تسکین درد گلو بدهید و همچنین مایعات فراوان بنوشانید. علایم ظرف سه روز از بین می روند و در این مدت بیماری مسری است و کودک بیمار باید از کودکان دیگر دور نگه داشته شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات