top
مراقب وزن کودک باشید

مراقب وزن کودک باشید

مراقب وزن کودک باشید

اگر شما مراقب کودکتان باشید، والدین خوبی به حساب می آئید. در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد محصلان آمریکائی سنگین وزن یا چاق هستند که در معرض خطر بیماری و کاهش اعتماد به نفس قرار می گیرند.

 

ورزن اگر اینگونه شد، معضل شود

اختلالات تغذیه ای در بین افراد بزرگسال نیز وجود دارد و در حال افزایش است. با خواندن مطلب زیر می توانید وزن کودکتان را کنترل کنید و با دانستن روش های درست وزن تمام افراد خانواده را تحت نظارت خود داشته باشید.

 

 

کودکان کم وزن

مراقب وزن کم کردن بیش از حد نوجوانان باشید، به خصوص دخترانی که به سرعت وزن کم می کنند و با این حال هنوز از چاقی خود شکایت دارند. دختران جوان ممکن است نگران تغییرات بدنی خود ناشی از بلوغ جنسی باشند. داشتن باسن و سینه های بزرگ باعث می شود آنها احساس چاقی کنند.

 

بعضی از دختران نگران وزن بدن و تغییر چهره شان هستند. آنها کم غذا می خورند، فقط به آن اندازه که رشد طبیعی داشته و سلامت باشند و بعضی دیگر به طور کلی از خوردن امتناع می کنند. این حالت نوعی بی اشتهائی روانی خوانده می شود. دستهٔ دیگر مقدار زیادی غذا می خورند، بدون آنکه احساس سیری کنند که این حالت جوع یا پرخوری سیری ناپذیر خوانده می شود. هر دو وضعیت زندگی فرد را تهدید می کند. اگر شما به وجود این دو حالت در کودکتان مشکوک هستید، با او صحبت کنید و او را برای درمان نزد پزشک یا متخصص تغذیه ببرید.

 

پسران نوجوان نیز مستعد مشکلات تغذیه ای هستند. بسیاری از آنان آرزو می کنند که چاق شوند. باید مراقب مکمل های غذائی که ماهیچه ها را بیشتر تقویت می کنند، بود.

 

وقتی یک فرد نوجوان به طور کامل غذا می خورد و به مقدار مناسبی از انوع غذاها استفاده می کند، خرید مکمل های غذائی تنها پول هدر دادن است. اگر عادات غذائی نوجوانتان برای شما اهمیت دارد، با پزشک اطفال صحبت کنید. مشورت کردن اغلب روشی مؤثر برای بازگرداندن کودک به مسیر اصلی است.

 

 

کودکان سنگین وزن

بسیاری از والدین نگران هستند که آیا کودکانشان وزن غیرطبیعی دارند یا خیر. یک روش برای اطمینان از این موضوع مراجعه به پزشک اطفال است که تشخیص می دهد آیا کودک با توجه به قد و سنش، وزن ایده آلی دارد یا نه؟ اگر کودک وزن زیادی نداشته باشد، احتمالاً نیازی به رژیم غذائی در این سن وجود ندارد، در عوض لازم است مقدار وزنی که کودک همزمان با رشدش به دست آورده، کاهش یابد.

 

شما می توانید به کودکتان کمک کنید تا با تغییر عادات غذائی، کاهش جذب چربی و افزایش فعالیت بدنی اش افزایش وزنش را متوقف کند.

 

کودکتان را سرزنش یا دعوا نکنید. فعالیت بدنی را وسیلهٔ تفریح خود قرار داده و تمام افراد خانواده را در آن مشارکت دهید.

 

اهمیتی ندارد که سایز یا فرم بدن کودکتان چگونه است، به او کمک کنید با افزایش قدرت و مهارت هایش ارزش خود را بالا ببرد. علی رغم موارد فوق، هیچ گاه اجازه ندهید کودک در این دورهٔ سنی، بدون مشورت با پزشک رژیم بگیرد. محدودیت بیش از حد رژیم غذائی کودک بر رشد و پیشرفت او تأثیر می گذارد.

 

 یک متخصص تغذیه که به خصوص در مورد نیازهای غذائی کودک صاحب نظر است، می تواند کمک بزرگی باشد. اگرچه رشد سریع و افزایش وزن لازمهٔ بلوغ جنسی و دورهٔ نوجوانی است، بسیاری از کودکان و نوجوانان به علت جذب کالری زیاد و فعالیت کم اضافه وزن پیدا می کنند.

 

کودک خود را تشویق کنید تا به صورت گروهی یا انفرادی ورزش کند.

 

اگر کودک یا نوجوانتان دوست دارد بنشیند و تلویزیون نگاه کند یا بازی های کامپیوتری انجام دهد، سعی کنید با مهربانی و ملایمت در مورد فعالیت های بدنی او و دیگر اعضاء خانواده صحبت کنید.

 

اگرچه بسیاری از نوجوانان مشتاق هستند که اوقات فراغت خود را بدون پدر و مادر سپری کنند، شما می توانید آنها را تشویق کنید تا از حداقل زمان مشترکی که دارید، برای ورزش کردن استفاده کنید.

 

 

چاقی در کودکان

چاقی در لغت، افزایش چربی بدن تعریف می شود. ازدیاد چربی بدن باعث افزایش وزن کودک شده و منجر به تغییر در رشد طبیعی بدن او می شود. اگر کودکتان سریع تر از حد طبیعی افزایش وزن پیدا کند، باید چاقی او کنترل شود.

 

قد و ساختمان بدن کودک مشخص می کند که آیا او با داشتن یک وزن مشخص چاق است یا خیر؟ کودکی چاق خوانده می شود که میزان وزنش نسبت به قد بسیار زیادتر باشد. به طور کلی، اگر وزن کودکی نسبت به قدش، ۲۰ درصد یا بیشتر از وزن ایده آل باشد، چاق نامیده می شود.

 

 توراث چاقی نیز خطر ابتلا به چاقی را در کودک افزایش می دهد به خصوص اگر والدین کودک هر دو چاق باشند. به علاوه، افزایش چربی و کالری به همراه شیوهٔ زندگی بی تحرک و بدون فعالیت باعث رواج چاقی در دوران کودکی می شود.

 

یک ارتباط جزئی اما مهم بین چاقی نوزادان و بزرگسالان وجود دارد. مشکل می توان پیش بینی کرد که اگر کودک چاق باشد، بعدها می تواند وزن طبیعی داشته باشد. با این حال می دانیم که نوجوانان چاق در بزرگسالی نیز با خطر چاقی مواجه هستند.

 

بهترین روش برای اینکه بدانیم کودکی چاق است یا خیر، آن است که از پزشک بخواهیم قد و وزن کودک را روی منحنی رشد نشان دهد تا اطمینان حاصل کنیم که او به طور طبیعی رشد می کند. ضمناً شما باید مطمئن باشید که کودکتان یک رژیم غذائی متعادل دارد.

 

چاقی یک معضل جدی است و می تواند در بروز آسم (تنگی نفس) و دیابت مؤثر باشد. کودکانی که تا دوران بزرگسالی چاق می مانند، بیشتر با خطر بیماری هائی نظیر بیماری های قلبی، التهاب مفاصل و انواح خاصی از سرطان روبه رو هستند.

 

 

رژیم غذائی چگونه عمل می کند؟

رژیم غذائی یک تغییر موقتی در خوردن است که باعث می شود میزان کالری کمتری به بدن برسد تا وزن کاهش یابد. هرگونه رژیم غذائی برای کنترل وزن باید به گونه ای باشد که کیفیت و کمیت غذائی موردنیاز بدن را حفظ کند تا تندرستی به بهترین صورت برقرار شود.

 

رژیم غذائی یک راه حل موقتی برای مشکل طولانی مدت کنترل وزن است. بهتر است والدین با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنند تا به جای حذف کالری، عادات غذائی کودک را تغییر دهند.

 

 کودکان از لحاظ بدنی و ذهنی رشد می کنند و از این رو رشدشان نیاز به تغذیهٔ کافی دارند. از آنجا که مقدار بسیار زیاد کالری باعث چاقی و دیگر مشکلات مربوط به تندرستی می شود، یک رژیم غذائی پرکالری عواقب ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت. بنابراین تلفیق یک رژیم سالم با ورزش بهترین روش برای دستیابی به سلامت و تندرستی است.

 

با انجام اقدامات زیر می توانید برای سلامت خود و فرزندانتان گام بردارید:

 

عادات غذائی خود را بررسی کنید و ببینید آیا مناسب هستند یا خیر؟

 

به جای آنکه کودک را از خوردن غذاهای ناسالم و غیربهداشتی منع کنید، این غذاها را از برنامهٔ غذائی خود حدف کنید.

 

میان وعده های غذائی سالم را در دسترس کودک قرار دهید.

 

زمانی را به ورزش کردن همراه با کودک خود اختصاص دهید.

 

تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر را محدود کنید و جلوی تلویزیون چیزی نخورید.

 

از خوردن غذاهای کنسرو شدهٔ پرچربی و غذاهای سرخ شده بپرهیزید.

 

از به کار بردن اسامی خنده دار نظیر ”تپلی بامزه“ یا ”موش استخوانی“ در مورد کودک خود پرهیز کنید.

 

با ایجاد عادات غذائی سالم برای تمام افراد خانواده، از کودک خود حمایت کنید.

 

بهترین کاری که می توانید انجام دهید، داشتن تغذیهٔ مناسب و ورزش کردن به همراه خوردن غذاهای کم چربی، میان وعده های سالم و انجام فعالیت های خانوادگی است. این باعث می شود که کودکتان در یک خانوادهٔ سالم و تندرست زندگی و رشد کند و هرگز به خاطر داشتن مشکل چاقی، احساس تنهائی نکند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات