top
صبحانه ، یک وعده غذایی ارزشمند

صبحانه ، یک وعده غذایی ارزشمند

صبحانه ، یک وعده غذایی ارزشمند

صبحانه یک وعده غذایی مهم و تعیین کننده برای شما و فرزندانتان است. صبحانه انرژی و سلامتی لازم برای شروع یک روز پرکار را به شما میدهد، ذهن را شاداب میکند، بدن را از خمودگی بیدار میکند و سوخت کافی را برای بدن تامین می‌کند.

 

بچه ها با خوردن صبحانه سر کلاس گرسنه نیستند و به جای اینکه به ناهار و شکم خالی فکر کنند به درس گوش خواهند داد و در طول روز به خوردن خوراکیهای ناسالم تشویق نمی شوند. اما صبحانه دادن به بچه ها اصلا کار راحتی نیست. با کمک این مطلب می توانید راحت تر و بهتر به بچه ها صبحانه بدهید.

 

بهانه های همیشگی

بچه ها همیشه برای صبحانه نخوردن این بهانه ها را میگیرند. یاد بگیرید چطور با آنها مقابله کنید.

 

گرسنه نیستم

یک پیشنهاد خوشمزه بدهید! مثلا شیر، میوه و یخ را در مخلوط کن بریزید و چند دقیقه مخلوط کنید تا خوب نرم و آماده خوردن شود.

برایشان ساندویچ آماده کنید، نان و کره و مربا، عسل و خامه، گردو و پنیر... ساندویچ را توی کیف بچه ها بگذارید تا در راه مدرسه یا موقعی که احساس گرسنگی کردند، بخورند.

 

وقت ندارم، دیرم شده

به بچه ها کمک کنید تا شب قبل وسایل و لباسهای مدرسه شان را آماده کنند. به یکدیگر کمک کنید تا در وقت صرفه جویی کرده باشید. میز صبحانه را با هم بچینید. حتی بچه های کوچک هم میتوانند در بعضی کارها کمک کنند.

 

شب قبل، خوراکیهای مختلف برای صبحانه آماده کنید، مثال میوه ها را خرد و آماده کنید. خوراکی‌های مختلف را روی میز بچینید تا بچه ها درانتخاب، تنوع داشته باشند.

 

تکراری و خسته کننده است

سنت شکنی کنید! صبحانه ای غیر از صبحانه های سنتی درست کنید، مثل املت قارچ، تخم مرغ با سبزی ها... یا هر چیزی که بچه ها دوست دارند! حتی میتوانید تولد بچه ها را موقع صبحانه جشن بگیرید!

 

راهکارهایی برای تشویق بچه ها به خوردن صبحانه

اولین کار برای داشتن یک میز صبحانه جذاب، این است که صبح ها چند دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا وقت کافی برای چیدن میز صبحانه داشته باشید. یادتان باشد با هم و دو رهم غذا خوردن جدا از سفارشهای متخصصان تغذیه، به وحدت و محبت خانواده کمک زیادی می کند. پس حتما برای صبحانه میز بچینید.

 

یک برنامه روزانه داشته باشید. اگر میبینید که فرزندتان صبحها با عجله کارهایش را انجام می دهد، بهتر است که عادتش را تغییر دهید. ببینید آیا شب ها به موقع به رختخواب میرود که برای صبحانه وقت کافی داشته باشد؟

 

هر روز صبح یک وقت برای دور میز نشستن و صبحانه خوردن با بچه ها تعیین کنید تا بدانید کی باید از خواب بیدار شوید و کی باید بچه ها را بیدار کنید.

 

به بچه ها نشان دهید که صبحانه یک وعده غذایی ارزشمند است. توضیح دهید که چرا صبحانه برای آنها مفید است و بگویید که صبحانه خوردن یک وعده غذایی اختیاری نیست.

 

اگر در خوراکیهای صبحانه تنوع ایجاد کنید، بچه ها خسته نخواهند شد. انواع مواد خوراکی قابل دسترس و سالم، اشتیاق بیشتری را برای صبحانه خوردن ایجاد می کند.

 

حتی می توانید بچه ها را برای تهیه مواد صبحانه با خود به خرید ببرید تا در انتخاب صبحانه سهمی داشته باشند. در این صورت برای خوردن آن اشتیاق خواهند داشت.

 

خلاق باشید! وقتی بچه ها بهانه می گیرند و مثلا فقط می خواهند یک لیوان شیر یا آب میوه بخورند، برای آن ها ساندویچ هایی با شکلهای متنوع درست کنید یا میوه خرد کنید و در ظرف کوچکی در کیفشان بگذارید.

 

به بچه ها اجازه دهید که به روش خودشان در آماده کردن یک صبحانه سالم به شما کمک کنند تا هم تغذیه مناسب را یاد بگیرند و هم آشپزی را در محیط صمیمی خانواده تجربه کنند. یادتان باشد که بچه ها از این که مسئولیت چیدن میز صبحانه را به آن ها بدهید، خوشحال خواهند شد.

 

سعی کنید، صبحانه ای آماده کنید که اگر بچه ها وقت کم داشتند و مجبور شدند ، زود از خانه خارج شوند آن را با خود ببرند.

 

بچه های خوش اندام

تحقیقات نشان می دهد با خوردن صبحانه، بچه ها کمتر دچار چاقی مفرط و ناراحتی های قلبی می شوند. چون در طول روز زیاد گرسنه نمی شوند و در وعده ناهار زیاده روی نمیکنند. بچه ای که صبحانه ای از موا دغذایی مختلف و مقوی شامل کربوهیدرا تها، پروتئین، فیبر و شکر سالم (مثلا شکری که در آب میوه طبیعی است) مصرف می کند، می تواند انرژی لازم را در طول زمان مدرسه حفظ کند.

غذاهای سالم برای صبحانه سریع و دم دست است: نان، پنیر، مربا، عسل، میوه، شیر و تخم مرغ. برای تهیه هیچ کدام از آن ها لازم نیست زحمت زیادی بکشید. حتی اگر بچه ها در مدرسه یا مهد کودک صبحانه می خورند حتما قبل از خروج از خانه به آن ها خوراکی سالم و کوچکی بدهید تا گرسنه نمانند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات