top
چگونه شاد بودن را در کودکم پرورش دهم؟

چگونه شاد بودن را در کودکم پرورش دهم؟

چگونه شاد بودن را در کودکم پرورش دهم؟

شما به عنوان والدین کودک سهم بزرگی در شکل گیری شخصیت او در آینده دارید؛ پس سعی کنید شاد باشید و به کودکتان هم یاد بدهید شاد باشد.

پرورش کودکانی شاد، راحت‌تر از چیزی است که شما فکر می‌کنید. یک شادی از نوعِ «همه چیز در دنیا درست است»، عمیق‌تر و نافذ‌تر از شادی حاصل از یک اسباب بازی جدید و یا یک بسته پاستیل است. شادی حقیقی روح کودکان را در زمان حال تغذیه می‌کند و قابلیت دسترسی به چنین شادی را در آینده و در ادامه عمرشان به آن‌ها ارزانی می‌کند.

 

۵ راهی که در ادامه ارائه می‌شوند به شما در پرورش شادی در زندگی کودکتان کمک خواهند کرد:

 

کشف کنید که چه کارهایی موجب شادی و نشاط روح خود شما می‌شوند

وقتی را به یک پیاده روی طولانی در انتهای روز، دراز کشیدن در یک وان آب گرم، خواندن یک رمان خوب، نگاه کردن به نور شمع، خندیدن و صحبت کردن با یک دوست از طریق تلفن، و یا هر چیز دیگری که برای شماست و انجام آن را دوست دارید، اختصاص دهید. با مراقبت از خود، به کودک تان نشان می‌دهید که شادی در همه روز‌ها در جریان است. شما مانند آیینه‌ای برای او هستید و منعکس کننده بزرگسالی هستید که می‌داند چگونه بدون توجه به آنچه که در دنیای اطرافش اتفاق می‌افتد شادی را خلق کند. وقتی مامان یا بابا خوشحالند، همه خوشحال هستند. فرآیند کار را تحسین کنید نه نتیجه کار را؛ اگر کودکان شادی خود را منحصراً در رضایت و تأئید والدینشان بیابند، یک زندگی مملو از ناامیدی را برای خودشان پدید می‌آورند. اطمینان حاصل کنید که مورد اعتماد کودکتان هستید و او را به ریسک کردن و تجربه چیزهای جدید تشویق کنید، به جای اینکه تنها نتیجه کلاس، پروژه، مسابقه، و یا بازی را مورد تحسیتن قرار دهید. آن‌ها را برای آنچه که هستند و نه آنچه که به دست می‌آورند، دوست داشته باشید. سپس شادی و مسرت واقعی را در آن‌ها تماشا کنید.

 

به کودکتان کمک کنید شادی موجود در بخشیدن چیزی به دیگران را تجربه کند

 کودکان ارتباط داشتن با دیگران را بیشتر از داشتن یک اسباب بازی جدید و یا حتی رفتن به سفر دوست دارند، هر چند که ممکن است باور آن برای ما مشکل باشد. مهربانی و بخشش را به خانواده خود وارد کنید و سپس مشاهده کنید که چگونه شادی زندگی شما را پر خواهد کرد. امروز چه کاری می‌توانید همراه با کودک خود انجام دهید؟ یک نان شیرینی موزی اضافه برای همسایه پیری که در نزدیکی شما زندگی می‌کند بپزید؛ یک نامه قدردانی برای راننده سرویس کودکتان بنویسید و از او تشکر کنید که همیشه صبح‌ها لبخند بر لب دارد؛ کودکی را که به تازگی به این شهر آمده و در همسایگی شما ساکن است، برای بازی به خانه خود دعوت کنید و....

 

زمانی را برای خندیدن با یکدیگر اختصاص دهید

در یک خانواده معمولی، وقت بسیار اندکی برای شوخی و خندیدن با یکدیگر، و وقت بسیار زیادی برای شکایت و انتقاد از هم صرف می‌شود. یک کتاب جوک در خانه داشته باشید و یا هنگام ناهار یک کارتون خنده دار برای کودکتان بگذارید. برنامه‌ای را ترتیب دهید تا شب‌ها کنار یکدیگر فیلم‌های خانوادگی کمدی تماشا کنید. کودکتان را غافلگیر کرده و یک روز عادی را به یک جشن تبدیل کنید. چه کسی می‌داند؟ ممکن است شما سنتی را در خانه‌تان پایه گذاری کنید.

 

یک بدن سالم بهتر می‌تواند شادی را ابراز کند

اطمینان حاصل کنید که کودکتان به اندازه کافی می‌خوابد، غذاهای سالم کم شکر می‌خورد، فرصت‌های زیادی برای آرامش و استراحت دارد و در عین حال زمانی را در روز به ورزش اختصاص می‌دهد. انجام این کار‌ها در تنظیم خلق و خو مؤثرند. بنابراین می‌توان گفت که شادی تجربه روانی است که در اطراف ذهن، بدن و روح متعادل گردش می‌کند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات