top
گودی زیرچشم کودک

گودی زیرچشم کودک

گودی زیرچشم کودک

شما از اقدامات احتیاطی برای مراقبت از کودک استفاده می­کنید. بنابراین اگر متوجه حلقۀ تیرۀ زیر چشم او شوید نگران می­شوید که شاید علامت یک بیماری جدی باشد. در حالی که این تیرگی یک مشکل زمینه­ای مثل سرماخوردگی یا آلرژی است و به ندرت نشانۀ بیماری می­ باشد.

 

عملکرد

در قسمت پایین چشم کودک تعداد زیادی عروق خونی کوچک وجوددارد که به عنوان شبکۀ وریدی Inforaorbital  شناخته می­شود. عملکرد این رگ­ها تخلیه در بینی هم عمل می­ کند سبب تیرگی آن رگ ها می­شود . هنگامی که این رگ ها تحریک می­شوند متورم می­شوند و به سطح پوست می­آیند که منجر به حلقه های تیرۀ زیر چشم می­ شوند.

 

علل

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کودک دچار گودی ­های پای چشم می­شود. یک نمونه مواد حساسیت زا مانند گرده، شوره حیوانات خانگی که وارد بینی شده و آن را تحریک می­کند. علت دیگر حفره­ های سینوسی ست که مناطق توخالی در طرف بینی هستند. و اگر به درستی تخلیه نشوند پر از باکتری و محرک­های دیگر می­ شوند. لوزۀ سوم متورم هم می ­تواند سبب حساسیت شود. (اگر کودک شما اغلب از راه دهان تنفس می­کند احتمالاً لوزۀ سوم متورم شده است.

 

تصوّرات غلط

بسیاری از والدین بر این باورند که گودی زیر چشم نوزاد بر اثر کمبود خواب است. در حالی که بیشتر گودی­های زیر چشم به دلیل بسته بودن بینی ا­ست. تصوّر غلط دیگر این است که حلقه­ های دور چشم به دلیل سوتغذیه است. در حالی که این حلقه­ ها ممکن است یک واکنش آلرژیک باشد نه بیشتر.

 

تشخیص

هنگامی که آلرژی یا سرماخوردگی پیش می­آید علاوه بر علائم دیگر گودی زیر چشم هم مشاهده می­ شود. علائم این بیماری شامل آبریزش بینی، عطسۀ بیش از حد، چشم­های قرمز و ریزش اشک، سرفه و عفونت گوش است. وقتی حساسیت شروع می­ شود حلقۀ تیره با گرفتگی بینی رخ می­ دهد. ولی اگر گرفتگی بینی نبود به دنبال علائم دیگر باشید.

 

پیشگیری و راه حل

اگر کودک شما به عوامل حساسیت زا مثل گرد و خاک و … آلرژی نشان می­ دهد آنها را حذف کنید. اگر وقتی در اتاق خودش است دچار حساسیت می­ شود یعنی به ملافه یا پارچه حساسیت نشان داده است . پس هر جایی که آلرژیک است باید تمیز شود. شما بالش و ملافه را با گرفتن گرد و خاک آلرژیک می­ شود می­ توانید درون جعبه یا کمد بگذارید. اگر کودک به حیوان حساسیت دارد آن را از کودک دور کنید و حیوان را مرتباً بشوئید. دکتر ممکن است شست و شوی بینی توصیه کند که عامل حساسیت زا را از بینی حذف می­ کند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات