top
راههای درمان ترک های پوستی دوران بارداری

راههای درمان ترک های پوستی دوران بارداری

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:ترک های پوستی یا استریا دردوران بارداری یا در افراد چاق به علت افزایش دور کمر وکشیده شدن مکانیکی پوست و پارگی شبکه بافت همبندی درم ایجاد می شود. استریا در ۹۰% از زنان حامله درناحیه ی شکم وسینه ها دیده می شود.

راههای درمان ترک های پوستی دوران بارداری


کاهش یا افزایش ناگهانی وزن نیز با استریا همراه است. افرادی که وزنه های سنگین بلند می کنند نیز ممکن است دچار استریا روی شانه ها شوند. در دوران بلوغ نیز رشد سریع برخی از نواحی بدن منجر به ترک خوردن پوست می شود.

در پسران شایع ترین نواحی عبارتند از سطح خارجی رانها و ناحیه ی لومبوساکرال ودر دختران عبارتند از رانها ٬بازوها ٬ باسن و پستان .

ترک های پوستی در ابتدا مختصری برجسته بوده ته رنگ صورتی دارند سپس طویل تر شده و ته رنگ بنفش پیدا می کنند ودر نهایت به رنگ سفید درآمده و مسطح یا فرورفته می شوند. درمان ترک ها ی حاملگی همیشه بحث برانگیز بوده است.

کرم های گوناگونی دربازاروجود دارد که تولید کنندگان آنها مدعی پیشگیری و یا درمان ترک های پوستی هستند . ماساژ پوست با انواع روغن ها از دیرباز رایج بوده است. ماساژ با روغن زیتون یا روغن بادام به خاطر اثرات مرطوب کنندگی روغن ها و اثرات خود ماساژتا حدودی موثر است.مالیدن انواع کرم های حاوی هیالورونیک اسید نیز در پیشگیری از ترک های پوستی موثراست.

هیالورونیک اسید ماده یی است که به طورطبیعی درپوست انسان یافت می شود. هیالورونیک اسید با تحریک فیبروبلاست ها و تولید کلاژن جدید باعث افزایش مقاومت پوست دربرابر کشیده شدن می شود. ازروش های درمانی نوین از قبیل لیزر٬ پیلینگ ٬ میکرودرم و رادیو فرکونسی برای بهبود استریا استفاده می شود.

هیچکدام ازاین روش ها ارجحیتی بردیگری ندارد. به طور کلی هرچه درمان استریا درمراحل اولیه شروع شود بهتراست زیرا روند تشکیل اسکار هنوز کامل نشده است .

استفاده ی روزانه از ترکیبات موضعی ویتامین آ مانند ترتینویین درمرحله یی که ترک ها هنوز صورتی رنگ هستند تا حدودی موجب کاهش سایز ضایعات می شود ولی روی ترک های سفید اثری ندارد.

مکانیسم اثر ترتینویین تحریک فیبروبلاست هاست. البته ازاین دارو نباید دردوران بارداری و شیردهی استفاده کرد.

ازانواع لیر نیز دردرمان استریا استفاده می شود . به طور کلی لیزر با افزایش میزان کلاژن باعث بهبود ضایعات می شود.لازم است چندین جلسه لیزر درمانی با فواصل زمانی انجام شود تا اثرات درمانی ظاهر شود.

استریا درمراحل اولیه که عروق خونی واضح وجوددارد (striac rubrac ) کاندید مناسبی برای درمان با لیزر عروقی nm PDL -585 است البته باید از فلونس کم استفاده کرد.IPL (500 تا ۱۲۰۰ نانومتر) نیز با تحریک کلاژن سازی باعث بهبود ضخامت و قوام ترک های قدیمی می شود.

لیزر دیود ۱۴۵۰-nm جزو لیزرهای غیرتهاجمی است که دردرمان چین و چروک و اسکار آکنه به کار می رود ولی روی ترک های پوستی موثر نیست.

لیزرND:YAG 1064 نیز غیر تهاجمی است و با افزایش کلاژن سازی برای درمان چین و چروک به کار می رود چون این لیزر روی عروق هم تاثیر می کند از آن دردرمان ترک های تازه استفاده می شود و با نتایج خوبی همراه است .

از لیزرهای فراکشنال (تهاجمی و غیر تهاجمی ) نیزدردرمان ترک های پوستی استفاده می شود.

این لیزرها با ایجاد ستون های میکروسکوپی از نکروز MTZs باع افزایش کلاژن و الاستین و بهبود آتروفی می شوند.از لیزر فراکشنال غیرتهاجمی مانند nm Fraxel 1550 برای درمان ترک های جدید یا قدیمی استفاده میشود.

درچند سال اخیر استفاده از نسل جدید لیزرهای فراکشنال غیرتهاجمی به نام لیزر Er:Glass (لیزرLUX1540-nm ) متداول شده است.

لیزرCO2 فراکشنال تهاجمی نیزدربرخی از بیماران بسیار موثر است.

از لیزر اگزایمر ۳۰۸ نانومتر برای بازگشت رنگ ترک های سفید (Striae alba ) استفاده شده است.

طول موج لیزر اگزایمر نزدیک به narrow-band UVB بوده وازآن در درمان  Vitiligo استفاده می شود.لیزر اگزایمر فقط موجب رپیگمانتاسیون موقت استریا می شود ولی تاثیری روی آتروفی ندارد. ازپیلینگ نیز برای درمان استریا استفاده می شود.

گلیکولیک اسید ۲۰ درصد توام با ترتینویین یا ویتامین ث باعث بهبود نمای ترک های سفید می شود.تری کلرواستیک اسید TCA 10 تا ۲۰ درصد تا درم پاپیلری نفوذ کرده ودربهبود قوام و رنگ ترک ها موثر است.

یکی دیگر از راههای درمانی استریا میکرودرم ابرژن است.معمولا چندین نوبت میکرودرم به شکل هفتگی یا ماهانه موثر واقع می شود. لازم است جلسات درمانی متعدد (مثلا ۱۰ تا ۲۰ نوبت با فاصله ی یکماه ) انجام شود ودر هر نوبت خونروی دراسکارایجاد می شود.

یکی دیگرازراههای درمانی استریا استفاده از رادیو فرکونسی است. رادیوفرکونسی روش موثر و بی خطری برای سفت کردن پوست صورت وگردن است. این تکنولوژی با گرم کردن پوست باعث انقباض الیاف کلاژن و تشکیل کلاژن جدید می شود. ازاین سیستم می توان توام با لیزر PDL استفاه کرد و به نتایج خوبی دست یافت.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات