خطوط برجسته و عمودی روی ناخن

وقتی سن بالا می‌رود روی ناخن‌ها خطوط عمودی و برجسته به‌وجود می‌آید؛ اما این خطوط می‌توانند نشانه بعضی از بیماری‌های جدی نیز باشند، مانند کم‌خونی، نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های کبدی، سوءتغذیه و. . .

به مرور که ما مسن‌تر می‌‌‌شویم، سطح چربی و آب طبیعی ناخن کم می‌شود و این خطوط برجسته ریل مانند نمایان می‌‌شوند. ناخن‌های راه‌راه شده و برجسته را روزانه۲ بار با ویتامین E چرب کنید تا بهبود یابد.

ناخن‌های سفید

اگر بیشتر ناخن‌های شما سفید رنگ است و لبه‌های آن تیره‌تر است، این می‌تواند نشانه مشکلات کبدی چون تورم کبدی باشد.

ناخن‌های زرد

یکی از مهم‌ترین علت‌های زرد شدن ناخن‌ها عفونت‌های قارچی است. وقتی عفونت‌ها بیشتر می‌شوند، بستر ناخن منقبض و جمع می‌شود و خود ناخن‌ها ضخیم‌تر می‌شوند. البته در مواردی نادر نیز ناخن‌های زرد می‌تواند بیماری‌های جدی‌تری چون مشکلات جدی تیروئیدی، بیماری‌های ریه‌ای، دیابت یا پسوریازیس باشد.

هاله آبی ناخن‌ها

وقتی روی ناخن‌ها هاله‌ای آبی به‌وجود آمده باشد به این معنی است که به بدن میزان کافی اکسیژن نمی‌رسد که می‌تواند نشانه بعضی عفونت‌ها و التهاب‌های ریه‌ای باشد.

ناخن‌های ترک‌خورده و شکاف‌دار

ناخن‌هایی که بیشتر اوقات خشک، شکننده و ترک‌می‌خورند و شکاف بر می‌دارند و به قولی خرد می‌شوند، می‌تواند نشانه بیماری‌های تیروئیدی باشند. البته اگر ناخن‌های به این شکل یک هاله زردرنگ هم داشته باشند می‌تواند نشانه عفونت‌های قارچی باشد.

پف گوشه ناخن‌ها

اگر پوست اطراف ناخن‌های شما قرمز و پف کرده به‌نظر می‌آید می‌تواند نشانه بعضی از مشکلات بافتی پوست باشد.

مجله اینترنتی Bartarinha.ir