ناخن یکی از ضمایم پوستی است که نقش مهمی در زیبایی انگشتان دست ایفا می‌کند و به همین دلیل از گذشته‌‌های دور زنان همیشه سعی می‌کرده‌اند ناخن‌های خود را زیبا جلوه دهند.

استفاده از ناخن‌های مصنوعی هم یکی از روش‌هایی است که برخی خانم‌ها برای زیبا کردن ناخن‌‌های خود به کار می‌برند.

ناخن‌های مصنوعی و کاشت آنها می‌تواند عوارضی را به وجود آورد. تحریک و اگزمای پوستی و ابتلا به عفونت‌های قارچی از مهم‌ترین عوارض استفاده از ناخن‌های مصنوعی است. استفاده طولانی‌مدت از این ناخن‌ها، می‌‌تواند باعث تغییر حالت ناخن شده و حتی در مواردی به تغییر جهت و محور ناخن منجر شود.

ناخن‌های مصنوعی به صورت‌های مختلفی شامل انواع پلاستیکی و کاغذی وجود دارند و آرایشگران برای چسباندن آنها از چسب‌های شیمیایی مخصوصی استفاده می‌کنند که در بسیاری از موارد، موجب آلرژی در ناخن و انگشت می‌شود. اگر این التهابات شدید ‌باشد، می‌تواند به بدشکل شدن دائمی ناخن به دلیل آسیب ماتریکس ناخن (ناحیه زایای ناخن) منجر شود.

در قسمت بالایی اتصال صفحه ناخن به پوست انگشت یک محافظ مهم وجود دارد به نام کوتیکول که مانع ورود رطوبت، باکتری و قارچ بین پوست و ناخن می‌شود. اگر در زمان کاشت ناخن یا مانیکورکردن، این سد دچار اختلال شود عفونت‌های میکروبی و قارچی دردسرزا خواهند شد.

علاوه بر آلرژی به چسب مورد استفاده و درماتیت تماسی آلرژیک (که با التهاب، قرمزی و خارش شدید همراه است) و افزایش احتمال رخداد عفونت‌های قارچی و میکروبی، گاهی در فرآیند کاشت ناخن از وسایلی استفاده می‌شود که می‌توانند به خون‌ریزی در کناره‌های ناخن منجر شود و اگر این وسایل خوب استریل نشوند امکان انتقال بیماری‌های ویروسی (هپاتیت و ایدز) وجود خواهد داشت.

ناخن‌های مصنوعی کاشته شده، نباید بیش از چند روز روی ناخن طبیعی باقی بمانند. در غیر این صورت به مرور ناخن‌ها حالت طبیعی خود را از دست داده و تغییر رنگ (به نارنجی کمرنگ) می‌دهند.

توصیه می‌کنم که اولا بهداشت را رعایت کنید. ثانیا ناخن مصنوعی کاشته شده را به مدت طولانی روی ناخن‌های طبیعی خود باقی نگذارید (بهترین راه برای جدا کردن آنها استفاده از آب‌ولرم است) و در صورت امکان، هرکسی وسایل مخصوص کاشت ناخنش را به آرایشگاه ببرد. ضمنا باید از مسوولان آرایشگاه سوال کنید که آیا وسایل کاشت ناخن را با اتوکلاو استریل می‌کنند یا نه؟ و بالاخره اینکه در صورت بروز هرگونه مشکل عفونی یا حساسیت باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

دکتر بهروز باریک‌بین

متخصص پوست و مو

استادبار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی