top
استفاده از لبنیات برای افزایش تراکم استخوان‌های کودکان

استفاده از لبنیات برای افزایش تراکم استخوان‌های کودکان

استفاده از لبنیات برای افزایش تراکم استخوان‌های کودکان
متخصصان بر استفاده از لبنیات برای افزایش تراکم استخوان‌های کودکان و مراقبت از کودک تاکید کرده اند . محققان با بررسی ۱۰۶ کودک به مدت بیش از ۳ سال تاثیر رژیم غذایی را بر تراکم استخوان این کودکان ارزیابی کردند.
این بررسی نشان می‌دهد: مصرف لبنیات دست کم دو نوبت در روز بیشترین تاثیر را در تراکم استخوان‌های کودکان دارد.
این بررسی همچنین نشان می‌دهد، مصرف گوشت و منابع پروتئینی، تاثیر لبنیات را در افزایش تراکم استخوان‌ها افزایش می‌دهد.
 به جز شیر، سایر لبنیات نیز حاوی کلسیم هستند. هرچند که میزان کلسیم لبنیاتی مانند ماست، پنیر، خامه و … به مراتب از شیر کمتر است، اما شما می‌توانید با اضافه کردن آنها به وعده‌های غذایی مختلف، نقشه‌های خود را عملی کنید. یک لیوان شیر گاه حدود ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم در خود دارد. در مقابل، یک پیاله ماست و پنجاه گرم پنیر نیز تقریبا به همین میزان کلسیم در خود دارند.
طبق تحقیقات انجام شده بهتر است بچه‌های بزرگتر از دو سال، لبنیات کم چرب را به جای انواع طعم‌دار آنها (مانند ماست‌های میوه‌ای و …) مصرف کنند. اما مصرف شیرهای طعم‌دار (مانند شیرکاکائو و …) در این سن برای آنها جذاب‌تر و سالم‌تر است.
 
 
اگر نتوانستیم برای مراقبت از کودک به او شیر بدهیم، چه کار کنیم؟
برخی از افراد، عدم تحمل لاکتوز دارند یا تمایلی به مصرف شیر، ندارند. برخی از افراد هم فقط علاقه ای به خوردن شیر ندارند و طعم سایر لبنیات را می پسندند. توصیه یکی از متخصصین به این گروه از افراد، این است که در طول روز به جای شیر، از سایر خوراکی های موجود در فهرست لبنیات مانند ماست، دوغ و پنیر، استفاده کنند. البته، مدتی هم شیر سویا در فروشگاه های کشور به وفور پیدا می شد و این محصول هم می توانست در صورت عدم تمایل به مصرف شیر و لبنیات، به عنوان منبعی از کلسیم، در طول روز استفاده شود. این در حالی است که توزیع این محصول هم به دلیل استقبال کمی که از آن شد، به صورت بسیار محدودی درآمد و دیگر کمتر در فروشگاه های مواد غذایی به چشم می خورد.
 
 
بهترین زمان برای نوشیدن شیر
مدت زمان جذب و هضم شیر  توسط بدن حدود ۳ تا ۴ ساعت است به همین  دلیل بهترین زمان برای مصرف شیر, قبل از خواب است تا در طول خواب، بدن با جذب آن نیاز پروتئینی خود را تامین کند.
همانگونه که گفته می شود آب مایع حیات است مصرف شیر نیز باعث سلامتی انسان می باشد . در قرآن کریم نیز از شیر به عنوان مناسبترین نوشیدنی یاد شده است . پزشکان نیز  مصرف روزانه شیر را برای تمام سنین بخصوص کودکان و نوجوانان توصیه می کنند.
 
 
چند نکته  برای استفاده از لبنیات جهت مراقبت از کودک
درب شیر را تا هنگام مصرف بسته و به دور از مواد بودار نگهداری کنید.
حتماً هنگام خرید شیر به تاریخ انقضای آن توجه کنید.
بهتر است از شیر و لبنیاتی که با ویتامینD غنی شده اند، برای کودکان خود استفاده کنید، زیرا این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است.
برای مراقبت از کودک بهتر است بستنی هایی بخورند که از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد.
مقدار قند بستنی بالاست. بنابراین توصیه می شود که کودکان در مصرف آن زیاده روی نکنند.
پنیر های تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده کنید.
استفاده از شیر استریل شده برای حمل در مسافرت های خارج از شهر مناسب تر است. این نوع شیرها را (در صورت باز نشدن) می توان تا ۴ ماه در دمای محیط نگهداری کرد.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات