top
فواید شیردهی برای مادر!

فواید شیردهی برای مادر!

فواید شیردهی برای مادر!

شیر دادن نه تنها متضمن یک رشد صحیح و کاملا طبیعی برای نوزاد است، بلکه برای مادر نیز بسیار مفید است. از فواید آن برای مادر می‌توان اشاره کرده به:

 

۱- برگشت سریع‌تر رحم به حالت اولیه

با ترشح هورمون اُکسی توسین در خون مادر در هنگام شیر دادن نوزاد رحم به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. اگر بلافاصله پس از تولد، نوزاد را روی سینه مادر بگذارند تا سینه مادر را بگیرد، ترشح این هورمون بیرون آمدن جفت را آسان می‌کند، رگ‌های خونی رحم را می‌بندد و خون‌ریزی را به حداقل می‌رساند.

 

۲- کم شدن خطر ابتلا به شکستگی لگن، پوکی استخوان، دیابت و مولتیپل اسکلروزیس (MS).

 

۳- بهتر شدن وضع روحی مادر پس از زایمان

تماس‌های مکرر کودک با بدن مادر در جریان شیردهی، موجب احساس آرامش مادر شده و رضایت حاصل از این تماس، به خصوص در مادران سزارین شده، سبب بهتر شدن وضع روحی و عاطفی مادر می‌گردد. به دلیل ترشح هورمونی مخصوص در مادر، این مادران از امنیت خاطر و شادابی بیش‌تری برخوردار بوده و کم‌تر افسرده می‌شوند. آشنایی با مراقبت های بعد از سزارین

 

۴- پیش‌گیری از حاملگی زودرس

شیردادن مادران خود می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی پیش‌گیری از بارداری به حساب بیاید.

 

۵- دفع چربی‌های ذخیره شده در بدن مادر

شیر دادن مادران موجب از بین رفتن چربی‌های ذخیره شده که طی دوران بارداری به‌وجود آمده‌اند می‌شود و مادر را در به‌دست آوردن وزن متناسب کمک می‌کند.

 

۶- پیش‌گیری از ظاهر شدن تومورهای پستانی (سرطان سینه) و تخمدانی

محققین دریافته‌اند که مکیدن پستان مادر توسط نوزاد در پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری‌ها کاملا مؤثر است.

 

۷- احساس آرامش و برطرف شدن خستگی مادران

شیر دادن به نوزاد، برای مادرانی که به تناسب شیوه زندگی جدید، دارای مشغله زیاد و مسئولیت‌های اجتماعی هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. مادرانی که بیرون از خانه کار می‌کنند، وقتی پس از یک روز کار خسته کننده به منزل می‌آیند، با شیر دادن به نوزاد خستگی خود را برطرف می‌کنند و احساس آرامش می‌نمایند. آرام شدن و به خواب رفتن مادر پس از شیر دادن به نوزاد یکی از نتایج رابطه بده- بستان در این روش تغذیه است. مادر شیر خود را همراه با یک ماده خواب‌آور به نوزاد می‌دهد و او را خواب می‌کند. به‌تازگی به وجود این ماده خواب‌آور در شیر مادر پی برده‌اند. متقابلاً، وقتی نوزاد سینه مادر را می‌مکد، هورمون آرام‌بخشی در بدن مادر آزاد می‌گردد. مادر با شیر خود، نوزاد را می‌خواباند و نوزاد مادر را تسکین می‌دهد و به خواب می‌برد. تأثیر این هورمون برای مادرانی که مسئولیت فکری و اجتماعی زیاد و مشکل خوابیدن دارند، دارای اهمیت است.

 

۸- در دسترس بودن شیر مادر

بسیاری از مادران عقیده دارند که آماده بودن شیر سینه و دمای مناسب آن، به‌ویژه در طول شب و مسافرت، این روش تغذیه را خیلی آسان‌تر از تغذیه مصنوعی می‌کند. آماده کردن شیر خشک و رساندن آن به گرمای مناسب، به‌ویژه در طول شب، به وقت و حوصله زیادی نیاز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر تعداد نوبت و طول مدت شیر دادن به نوزاد و فواید شیر دادن برای نوزاد را نیز بخوانید.

 

۹- رسیدگی به کودک بزرگ‌تر

هنگام شیر دادن به نوزاد، مادر می‌تواند به کودک بزرگ‌تر خود نیز رسیدگی کند. مادر می‌تواند برای کودک کتاب بخواند، قصه بگوید و او را سرگرم کند، یا فقط بنشیند و او را نوازش کند. به این طریق کودک بزرگ نیز خود را در کنار مادر و نوزاد حس می‌کند و احساس فراموش شدن و تنها ماندن را به خود راه نمی‌دهد.

 

۱۰- هماهنگی و نظم بین مادر و نوزاد

یکی از مزایای مهم شیر دادن به نوزاد، هماهنگی و نظمی است که بین مادر و نوزاد برقرار می‌شود. مادر به‌طور شگفت‌آوری رفتار نوزاد را پیش‌بینی می‌کند و به محرک‌های فرعی و پیام‌های او به سرعت جواب مناسب می‌دهد. میزان شدن واکنش‌های مادر با کنش‌های نوزاد، تفاهم و پیوند محکمی بین مادر و نوزاد ایجاد می‌کند و زندگی را برای هر دو آسان و دل‌پذیر می‌سازد. شیر دادن به نوزاد، مایه برقراری این پیوند و ارتباط است. با ترکیبات شیر مادر آشنا شوید.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات