top
چرخه خواب نوزاد

چرخه خواب نوزاد

چرخه خواب نوزاد
در ۶ تا ۸ هفتگی اکثر نوزادان چرخه های خواب کوتاهی دارند که البته در طول شب کمی طولانی تر است. به مرور که نوزاد بزرگ تر می شود خود را با چرخه شبانه روز و خواب شبانه بیشتر مطابقت می دهد و الگوی خواب نوزاد منظم تر می شود. به گفه کارشناسان اغلب نوزادان در سنین ۴ و ۶ ماهگی قادر هستند ۸ الی ۱۲ ساعت پشت سر هم بخوابند. البته همان طور که الگوی خواب در بزرگسالان هم بسته به هر فرد متفاوت است هر نوزاد هم ممکن است چرخه خواب خاص خود را داشته باشد. برخی خواب سنگین تری دارند و برخی دیگر به سرعت از خواب بیدار می شوند. اما از همان ابتدا می توانید با رعایت برخی نکات ساده به نوزاد خود یاد بدهید که خواب بهتری داشته باشد.
به نوزادتان اجازه بدهید هر زمان که دلش خواست بخوابد. در شش تا هشت هفته اول، اکثر نوزادان نمی توانند بیشتر از ۲ ساعت بیدار بمانند. اما اگر در شرایطی قرار داشته باشید که کودک نتواند به موقع بخوابد بدخواب می شود و در خوابیدن دچار مشکل می شود.
به کودکتان تفاوت شب و روز را یاد بدهید. برخی نوزادان شب زنده دار هستند و تازه زمانی که شما می خواهید بخوابید بیدار می شوند و مزاحم خواب پدر و مادر هم می شوند. والدین می توانند از هفته دوم به بعد به نوزادشان مفهوم شب و روز را یاد بدهند. در طول روز پرده ها را کنار بزنید تا نور آفتاب به داخل بتابد. هرچقدر می توانید با کودکتان بازی کنید، صدای موزیک، تلویزیون، تلفن و … را بلند کنید و سعی کنید خانه شلوغ و پرسرو صدا باشد.
اما در طول شب اگر کودکتان ناگهان از خواب بیدار شد با او بازی نکنید، چراغ ها را خاموش کنید و صدای تلویزیون و موزیک را تا حد امکان کم کنید. به این ترتیب نوزاد شما کم کم متوجه تفاوت های شب و روز می شود و خواب طولانی تری در طول شب خواهد داشت.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات