top
علت زردی نوزاد چیست؟

علت زردی نوزاد چیست؟

علت زردی نوزاد چیست؟
معمولا زردی نوزاد از روز سوم پس از تولد در آن ها مشاهده می شود. زردی طبیعی نوزادان معمولا به دلیل آغوز شیر مادر اتفاق می افتد. زردی طبیعی نوزاد معمولا مدت یک هفته یا هفت روز طول می کشد. اگر این هفت روز را با سه روز پس از تولد که زمان آغاز زردی است جمع کنیم مدت 10 روز می شود. معنی این عبارت آن است که معمولا زردی نوزاد تا 10 روز پس از تولد ، طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی ندارد. به عبارت بهتر ، زردی طبیعی نوزاد معمولا از روز سوم پس از تولد شروع می شود و در مدت یک هفته پس از آن کم کم از بین می رود.
 
اگر زردی نوزاد حالت طبیعی داشته باشد معمولا بایستی پس از 10 روز که از تولد نوزاد گذشت ، آثار آن نیز از بین برود و اگرچه ممکن است یک حالت بسیار خفیف زردی در نوزاد وجود داشته باشد اما حالت شدت ندارد و این حالت خفیف هم به مرور زمان از بین می رود. در این حالت می توان گفت که نوزاد دارای زردی طبیعی بوده و مشکل حادی محسوب نمی گردد و نیاز به درمان خاصی هم ندارد. البته در این حالت برای رفع سریعتر زردی نوزاد می توان بدن نوزاد را با عرق کاسنی شستشو داد و در کنار آن کمی از عرق کاسنی (در حد خیلی کم) به نوزاد داد و ضمنا خود مادر شیرده نیز از عرق کاسنی بخورد که انجام این اعمال در تسریع رفع زردی نوزاد مؤثر می باشند.
 
چنانچه زردی نوزاد پس از گذشت 10 روز از تولد او از بین نرود و حتی شدیدتر نیز بشود ، چاره چیست؟ در این حالت می توان گفت که احتمالا زردی نوزاد حالت طبیعی ندارد و بهتر است که مورد درمان قرار گیرد. اما اگر چنانچه زردی نوزاد پس از گذشت حدود 10 روز بعد از تولد از بین رفته یا به طور چشمگیری کاهش یابد و احیانا فقط حالت بسیار خفیف داشته باشد در این صورت می توان گفت که زردی نوزاد یک مساله کاملا طبیعی و عادی بوده و نیاز به هیچ درمان خاصی نیز ندارد.
 
پس هر زردی نوزاد را نباید به عنوان مشکل تلقی کرده و خدای ناکرده آشفته شد. حالت بسیار خفیف زردی نوزاد ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد که آن هم جای هیچ نگرانی ندارد. اما پس از گذشت 10 روز از تولد در صورتی که مشاهده شود که زردی نوزاد رفته رفته تشدید می شود در این صورت حتما موضوع را جدی تلقی نموده و به دنبال درمان آن باشید.
درمان زردی نوزاد هم معمولا یا از طریق تاباندن اشعه لامپ مهتابی (طب جدید) یا از طریق حجامت پشت گوش نوزاد (طب سنتی) انجام می شود. لازم به ذکر است که روش طب سنتی یعنی حجامت پشت گوش جهت درمان زردی نوزاد به مراتب بهتر و سالمتر از روش طب جدید (قرار دادن نوزاد در زیر اشعه لامپ مهتابی) می باشد.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات