top
بد غذایی کودکان نوپا

بد غذایی کودکان نوپا

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک :آیا غذا خوردن کودکتان به یک جنگ تبدیل شده است؟ دست نگه دارید، کودکتان باید احساس مثبتی در مورد غذاهای سالم داشته باشد

بد غذایی کودکان نوپا

عادات غذایی نوپایان اغلب مأیوس کننده و مرموز است. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که آن‌ها به اندازه نیاز یک پرنده برای زنده ماندن غذا می‌خورند، و در زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد که یک ماشین خورنده هستند، که هر چیزی را که در دسترسشان باشد می‌خورند. آن‌ها می‌گویند مشکلی در ارتباط با غذا وجود دارد، مثلاً اینکه در بشقابشان یک غذا با غذای دیگر مخلوط شده و یا تماس پیدا کرده است. کودکان کوچک اغلب در مورد غذاهای جدید از خود مقاومت نشان می‌دهند، نه به خاطر اینکه سخت گیر و دیر پسند هستند، بلکه به خاطر حساسیتشان به بافت، بو و طعم غذا است.
در اینجا راهکارهایی وجود دارند که با اجرای آن‌ها می‌توانید به کودک مشکل پسندتان کمک کنید:

  • به نظر می‌رسد بسیاری از کودکان با هوا زنده هستند! اگر شما حقیقتاً آنچه را که کودکتان در طول یک روز کامل می‌خورد، مورد مشاهده قرار دهید، به احتمال زیاد شگفت زده خواهید شد. اکثر کودکان کوچک ریزه خواری می‌کنند، یعنی در طول روز مقدار کمی از هر چیز می‌خورند. چون آن‌ها بسیار فعال هستند، این روش غذا خوردن در این سن روش مناسبی به شمار می‌آید. اگر آن‌ها در طول روز ریزه خواری می‌کنند و به غذاهای مختلف ناخنک می‌زنند، احتمالاً در حال سوخت گیری مجدد برای بدن‌های فعال خود هستند.
  • یک لیست ذهنی و یا کتبی از آنچه که کودکتان در طول روز می‌خورد، فراهم کنید. با این کار شما قادر خواهید بود به ایده‌ای در مورد اینکه چه مقدار غذا خورده شده و این غذا خوردن کی صورت گرفته است، دست پیدا کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکتان را از شیر و آبمیوه لبریز نکرده‌اید! نوپایان در هر روز به ۱ تا ۲ فنجان شیر و یک فنجان آبمیوه نیاز دارند.
  • ترفندی که می‌توانید در مقابل ریزه خواری کودکان انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی از غذاهای سالم در دسترس کودک قرار دارند. یکی از مادران همیشه یک بشقاب از میوه‌ها و سبزیجات سالم فراهم کرده و در دسترس کودکان خود قرار می‌دهد. هنگامی که کودکان او احساس نیاز کنند، هر کدام را که بخواهند بر می‌دارند.
  • به کودکتان تا حد ممکن اسنک‌های فرآوری شده ندهید. این اسنک‌ها کودکان را سیر کرده و کالری مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کنند، اما مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند.
  • ناهار و یا شام را درون بشقابی سرو کنید که غذا‌های متنوعی در آن قرار دارد.
  • برخی کودکان طعم سبزیجات پخته شده را دوست ندارند. شما می‌توانید تنوع زیادی از سبزیجات خام را برای کودک خود سرو کنید و مشاهده کنید کودکتان کدام را بیشتر دوست دارد. اگر کودک هیچکدام از آن‌ها را نخورد می‌توانید آن‌ها را به شکل پوره در بیاورید و با مایع اسپاگتی مخلوط کنید. همینطور می‌توانید کیک‌های کوچکی (مافین) را تهیه کنید که و درون آن‌ها میوه یا سبزیجات بگذارید. کودکان عاشق کیک‌های سیب و هویجی می‌شوند که خودتان درست می‌کنید!
  • کاشت سبزیجات را در باغچه خودتان امتحان کنید. بسیاری از افراد را می بینیم که سبزیجات نمی‌خورند ولی پس از اینکه خودشان سبزی کاشتند و آن‌ها را چیدند به خوردن آن علاقه‌مند شدند.
  • زمان غذا خوردن را به درازا نکشید و آن را به جنگ و کشمکش تبدیل نکنید. شما می‌خواهید که کودکتان در مورد غذاهای سالم احساس مثبتی داشته باشد.
  • یک کودک برای اینکه به بافت و طعم غذایی عادت کند باید حداقل ۱۰ بار در معرض آن قرار بگیرد. بنابراین صبور باشید و هر بار مقدار کمی از غذای جدید را به روش‌های مختلفی به کودک ارائه کنید و این کار را ادامه دهید تا کودک به آن عادت کند.
  • سعی کنید که اگر کودکتان غذای خاصی را دوست ندارد، به سلیقه او احترام بگذارید و از او نخواهید که حتماً بشقاب خود را تمیز کرده و غذایش را کامل بخورد.
  • سرو غذا در تعداد وعده‌های بیشتر می‌تواند کمک کننده باشد. زیرا کودکان به سرعت کالری زیادی را می‌سوزانند و با این حال معده‌های کوچکی دارند، این کار می‌تواند ایده خوبی باشد.
  • به یاد داشته باشید کودکان می‌توانند در مورد غذاهای خاصی مانند شیرینی جات بسیار متقاضی باشند، اما شما آن‌ها را برای مناسبت‌های خاصی مثلاً میهمانی‌ها حفظ کرده و نقش میزبانی را بازی نکنید که به تمام درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌دهد. برای داشتن یک ضیافت شیرین به کودک میوه‌هایی چون، هلو، توت فرنگی، سیب، انگور و فرآورده‌های لبنی کم چربی، مانند ماست بدهید. این‌ها مکمل‌های مغذی یک رژیم غذایی سالم هستند و اغلب مشکل پسندان ما را به خوش خوراک‌های کوچک تبدیل می‌کنند.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات