top
فواید شنا برای نوزادان و کودکان

فواید شنا برای نوزادان و کودکان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:بسیاری از محققان معتقدند که کودکان از سنین بسیار کم نیز قادر به انجام این ورزش هستند و می توانند از همان سال های اولیه زندگی خود از فواید آن بهره بگیرند.

فواید شنا برای نوزادان و کودکان

فواید شنا در نوزادان

بسیاری از بچه‌ها قبل از آنکه بتوانند راه بروند قادر به شنا کردن هستند. شنا باعث تقویت ماهیچه‌ها و افزایش حجم ریه می‌شود. به علاوه الگوی خواب شبانه کودکانی که شنا می‌کنند، بسیار منظم می‌شود. اولین چیزی که بعد از مدتی شنا می‌توانید در کودک خود مشاهده کنید، اعتماد به نفس و احساس استقلالی است که در او رشد یافته‌است. بچه‌های ۶ تا ۱۰ ماهه، قادر هستند در زیر آب به مدت ۵ دقیقه شنا کنند و نفس خود را نگاهدارند.
تحقیقات نشان داده کودکانی که آموزش شنا را از ماه های اولیه زندگی خود شروع کرده اند، دارای بدن قوی تری نسبت به کودکان دیگر هستند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نوزادانی که در تمرینات شنا شرکت کرده اند و آن را ادامه داده اند، توانایی تعادل بدنی آن ها افزایش پیدا می کند. برای مثال توانایی آن ها روی یک پا ایستادن یا گرفتن توپ در هوا بیشتر از سایر کودکان است.
محققان اعلام کردند شنای نوزادان نه تنها باعث افزایش تعادل آن ها می شود، بلکه هماهنگی جسمی آن ها را نیز تنظیم می کند و به زبان دیگر می توان گفت تمرینات شنا نه تنها برای اندام های بدن و حفظ تعادل کودکان مفید است، بلکه اثرات مثبت دیگری نظیر شرایط مناسب بدنی و اعتماد به نفس را نیز در پی خواهد داشت.

فواید شنا در کودکان

بسیاری از کودکان علاقه زیادی به انجام ورزش های روزانه و دویدن نشان نمی دهند اما بیشتر آن ها بازی با آب و شنا کردن را دوست دارندو از اینرو بسیاری از متخصصان به  کودکانی که دچار اضافه وزن هستند توصیه می کنند که به استخر بروند و تی اگر قادر به شنا کردن نیستند انجام فعالیت های بدنی در آب باعث کاهش وزن آن ها می شود.
تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که شنا کردن کودکان باعث سلامت ریه و قلب آن ها در سنین بزرگشالس می شود.
کودکانی که مبتلا به بیماری آسم هستند به دلیل حملات آسمی نمی توانند ورزش های روزمره را به راحتی انجام دهند و برخی از آن ها از ترس این حملات از ورزش فاصله گرفته اند، اما مطالعات نشان می دهد که کودکان مبتلا به آسم در هنگام شنا کردن مشکلی برای آن ها رخ نمی دهد و برای همین به این کودکان توصیه می شود که ورزش های آبی را از دست ندهند.

فواید روحی شنا

شنا کردن به صورت گروهی به کودکان توصیه می شود زیرا که تحقیقات نشان داده کودکانی که به صورت گروهی تمرینات شنا را انجام می دهند، کار گروهی و همچنین کمک به هم نوع را یاد می گیرند و این حرکات باعث تقویت روحیه اعتماد به نفس در آن ها می شود.
وقتی کودکی در آب فاصله ای را شنا می کند، برای خود هدفی را در نظر می گیرد که این هدف اگر چه به نظر والدین کوچک می آید، اما به کودکان یاد می دهد که باید در زندگی هدف داشته باشند و برای رسیدن به آن تلاش کنند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات