top
خوراک‌های رژیمی ویژه تغذیه پس از جراحی لوزه

خوراک‌های رژیمی ویژه تغذیه پس از جراحی لوزه

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: رژیمی‌که پس از برداشتن لوزه‌ها و سایر اعمال جراحی دهان داده می‌شود، رژیم نیمه مایع سرد (Cold semiliquid diet ) است. برای ممانعت از خونریزی و اجتناب از هر گونه تحریک، تنها مایعات سرد و غذاهای سرد و نرم مخلوط در این رژیم داده می‌شود.

خوراک‌های رژیمی ویژه تغذیه پس از جراحی لوزه

رژیمی‌که پس از برداشتن لوزه‌ها و سایر اعمال جراحی دهان داده می‌شود، رژیم نیمه مایع سرد (Cold semiliquid diet ) است. برای ممانعت از خونریزی و اجتناب از هر گونه تحریک، تنها مایعات سرد و غذاهای سرد و نرم مخلوط در این رژیم داده می‌شود. 
در ساعات اولیه پس از جراحی‌های دهان، هدف توقف خونریزی و کاهش درد بیمار است و در این ساعات بیمار مجاز به مصرف مایعات خنک می‌باشد. در فاصله 24 ساعت اول، مایعات خنک فراوان شامل ژلاتین، بستنی و شربت بدهید. در صورت عدم تحمل از شیر و فرآورده‌های آن پرهیز شود.
در روز دوم، به تدریج به سمت غذاهای نرم سوق یافته و همچنان که التیام صورت گرفته و غذا تحمل می‌شود، غذاها با بافت معمولی به بیمار داده شود. در روزهای بعدی رژیم بیمار شامل مایعات و غذاهای مایع و نرم است که مانع باز شدن بخیه‌ها شود و التیام زخم را تسریع کند. در عرض چند روز بعدی می‌توانید رژیم معمولی به فرد بدهید. معمولا بعد از گذشت یک هفته تا ده روز بیمار قادر است از رژیم عادی استفاده کند.

در جراحی لوزه و به طور کلی جراحی‌های دهان به دلیل نوع جراحی و محل عمل و مشکلاتی که فرد ممکن است در بلع و خوردن داشته باشد یا محدودیت‌هایی که در خوردن ایجاد می‌شود، بیمار احتیاج به مراقبت‌های تغذیه‌ای ویژه‌ای دارد و نوع تغذیه فرد بسیار مهم است. نداشتن تغذیه مناسب و کافی ممکن است باعث کاهش وزن، کاهش توان سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال عفونت و تاخیر در روند بهبودی پس از جراحی و التیام زخم‌ها شود.

مواد غذایی مجاز 


به طور کلی مایعات خنک و غذاهای نرم که به آسانی قابل بلع و هضم می‌باشند، بهترین نوع غذاها بعد از جراحی دهان و لوزه هستند.
نوشیدنی‌ها: آب، انواع شربت‌های خانگی، آیس‌تی (که با اضافه کردن کمی‌عسل به عنوان آنتی بیوتیکی طبیعی باعث کاهش خطر عفونت دهان نیز می‌شود)، شیر (البته اگر باعث افزایش خلط در دهان نشود)، میلک شیک‌ها (مخلوط شیر با انواع میوه (موز، انبه، آناناس و توت فرنگی))، انواع آبمیوه و آب‌ سبزیجات طبیعی به صورت مخلوط با هم یا جدا. به تمام انواع نوشیدنی‌ها می‌توان تکه‌های یخ را برای تسکین درد و رفع تشنگی افزود. 
سوپ‌ها: انواع سوپ‌های سبزیجات (بروکلی، قارچ و نخودفرنگی)، خامه و مرغ که کاملا میکس شده، نرم و سرد سرو می‌شود. همراه این سوپ‌ها می‌شود ماست را هم سرو کرد. این سوپ‌ها نیاز انرژی، پروتئین و تا حدی کلسیم بیمار را تامین می‌کنند.
پوره میوه‌ها و سبزیجات: انواع پوره میوه‌های نرم (خرما له شده، هلو، موز و گلابی رسیده) با ماست یا بستنی یا به صورت ژله یا مخلوط و پوره سیب‌زمینی و هویج پخته، کدو حلوایی و نخود فرنگی میکس شده که کمی‌کره یا روغن زیتون به آن اضافه شده و با ماست یا پنیر یا تخم مرغ آبپز مخلوط شده نیز در روزهای بعد جراحی قابل مصرف است.  
* در تمام مراحل آماده‌سازی غذا، باید وضعیت بهداشتی مد نظر قرار گیرد و غذا در مقدار کم و برای همان وعده نهایتا یک وعده بیشتر تهیه شود و در ظرف مناسب و دربسته در یخچال نگهداری گردد تا احتمال عفونت به حداقل برسد و دوره بهبودی بعد جراحی تسریع شود.

 مواد غذایی غیر مجاز

از خوردن غذاهای پرادویه و حاوی چاشنی‌های تند و محرک، غذاهای با فیبر بالا (میوه‌ها و سبزیجات خام و سفت و سبوس غلات)، غذاهای چرب و سنگین، شیرینی‌های قالبی مانند نخودچی، کرانچی‌ها و انواع اسنک‌های شور و چسبنده  و غذاهای چسبنده و لزج یا غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد و سفت باید پرهیز شود.
بهتر است از محصولات شکلاتی و نوشیدنی‌هایی که در تهیه آنها رنگ قرمز به کار رفته است استفاده نشود، چرا که ممکن است باعث نهان ماندن حالت خونریزی شوند. همچنین نوشیدنی‌های شیر اگر باعث ترشح فراوان خلط شوند، یا حذف و یا اینکه محدود می‌گردند. آب میوه‌‌های اسیدی ممکن است باعث تحریک شوند، بنابراین باید از مصرف آنها پرهیز کرد.   
*  تا زمان بهبودی کامل، کودک نباید از طریق نی غذا بخورد، چرا که خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.
* تب کردن بیمار بعد از عمل طبیعی است، ولی می‌تواند به دلیل عدم مصرف مایعات کافی باشد که دریافت مایعات فراوان خصوصا در 24 ساعت اول بسیار مهم و ضروری است.
* بیمار بعد از عمل به دلیل درد مختصری که شاید هنگام بلع داشته باشد ممکن است کمتر غذا بخورد، ولی بدانید که غذاخوردن باعث می‌شود زخم سریع‌تر التیام پیدا کند، لذا باید بیمار را به خوردن مایعات و غذاهای نرم تشویق کرد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات