top
نقش مادر در سلامت دندان کودک

نقش مادر در سلامت دندان کودک

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح مادر باردار، در سلامت آینده دندان‌های کودک نقش دارد. رژیم غذایی مادران باردار باید حاوی مقادیر کافی...

نقش مادر در سلامت دندان کودک
رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح مادر باردار، در سلامت آینده دندان‌های کودک نقش دارد.
رژیم غذایی مادران باردار باید حاوی مقادیر کافی کلسیم، فسفر و ویتامین‌ها باشد. همچنین مصرف مقادیر مناسب میوه، سبزیجات، عدس و گوشت سفید نیز به این افراد توصیه می‌شود.
در دوران بارداری باید از مصرف الکل، سیگار، کافئین و قرص‌های خواب‌آور خودداری کرد و برای استفاده از هرگونه دارو با پزشک معالج مشورت نمود، چراکه این مواد و داروها به ویژه در سه ماهه اول بارداری اثرات نامطلوبی بر جنین دارند. به عنوان مثال داروی تتراسایکلین با اثر مستقیم بر ساختمان مینای در حال تشکیل، باعث تغییر رنگ و لکه لکه شدن آن شده و دندان را مستعد پوسیدگی پس از رویش می‌نماید.
رویش دندانهای کودک از حدود 6 ماهگی آغاز می‌شود اما گاهی برخی نوزادان با یک یا دو دندان نیز متولد می‌شوند. زمان و نحوه رویش دندان در همه کودکان یکسان نیست و معمولاً با گریه و بی‌قراری کودک همراه است. در این حالت، جویدن اجسام سفت و تمیز توسط کودک و ماساژ ملایم لثه ها با تکه فلزی سرد مانند پشت قاشق چایخوری در کاهش ناآرامی او مفید است.
در کودکانی که از پستانک یا شیشه شیر استفاده می‌کنند، ممکن است دندانهای در حال رویش تغییر شکل داده و نابهنجار رشد کنند. علاوه بر این، استفاده از شیشه شیر در ساعات شب باعث باقی ماندن شیر بر روی دندانها و ایجاد محیطی اسیدی می‌شود که موجبات پوسیدگی دندان را فراهم می‌آورد. لذا بهتر است شبها پس از خوردن شیر، دندانهای کودک را با پارچه ای مرطوب تمیز کرد.
آموزش بهداشت دهان و دندان به کودک و سوق دادن رژیم غذایی او به سمت مواد کم شیرینی به منظور حفظ سلامت دندانها ضروری است. در این میان، محیط خانواده بهترین مکان برای یادگیری کودک است چراکه عادات خوب بهداشت دهان، در دوران کودکی تثبیت می‌شوند.
گفتنی است تنقلات شیرین و چسبناک مانند آب‌نبات یا شکلات و خوراکی‌های حاوی شیرینی مصنوعی نظیر نوشابه‌های گازدار برای سلامت دندان کودک بسیار مضرند. به منظور پیشگیری از آسیب دندان‌های کودک بهتر است از شیرینی‌های طبیعی مانند عسل، میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی استفاده کرد. همچنین مصرف سبزیجات و میوه‌های خام که تمیزکننده طبیعی دندانها و ماساژدهنده لثه‌ها هستند، توصیه می‌شود.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات