top
حاملگی و بهداشت دهان

حاملگی و بهداشت دهان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک:دوران حاملگی دورانی است که دندان ها و لثه ها توجه زیادتری می طلبند. بهداشت دهان مـادر می تواند علاوه بر متاثر کردن سلامت و زیبایی مادر در طی و بعد از دوران حاملگی، سلامت کلی و دندانی نوزاد متولد نشده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

حاملگی و بهداشت دهان

دوران حاملگی دورانی است که دندان ها و لثه ها توجه زیادتری می طلبند. بهداشت دهان مـادر می تواند علاوه بر متاثر کردن سلامت و زیبایی مادر  در طی و بعد از دوران حاملگی، سلامت کلی و دندانی نوزاد متولد نشده را  نیز تحت تاثیر قرار دهد.
به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در هنگام حاملگی پاسخ لثه به تحریکات ناشی از سموم میکروبی تشدید  می شود.این تغییرات باعث می شوندتا  انواع بیماریهای لثه در خانم های حامله ای که بهداشت دهان خوبی ندارند رخ دهد. از طرف دیگر پوسیدگی دندان نیز به دلیل تمایل به مصرف مواد قندی در دوران حامگلی، حالت تهوع واستفراغ های مکرر در ابتدای حاملگی و عدم رعایت بهداشت کافی تشدید  می شود. در سه ماهه سوم بارداری خانمها تمایل به خوردن غذای کم حجم در دفعات زیادتر در طی شبانه روز دارند. بنابراین برای پیشگیری از بیمار های دهان و دندان بهتر است مراقبت های دندانی بطور دقیق تری در طی این دوره پیگیری شود.
زایمان زودرس
تحقیقات نشان می دهند که خانم های دارای بیماریهای لثه شانس 6 برابری برای داشتن زایمان زودرس یا نوزاد با وزن بسیار پائین دارند. با وجود بیماری های لثه، باکتریها می توانند وارد گردش خون بیمار شده و سطح ماده ای به نام پروستاگلاندین را تا حد زیادی بالا ببرند. در اواخر دوران حاملگی بطور طبیعی سطح این ماده افزایش پیدا کرده و باعث زایمان می شود.بنابراین افزایش زودهنگام این ماده می تواند باعث تحریک زایمان قبل از زمان مناسب شود. ویزیت های دوره ای در طی دوران حامگلی جهت کنترل وضعیت بهداشت دهان و دندان توصیه می شـود اما روش بهتر آن است که قبل از تصمیم جهت بارداری با بررسی و انجام اقدامات درمانی خطر انجام درمان های پیشرفته در دوران بارداری را کاهش داد. معمولا" اقدامات کنترل بهداشت در دوران بارداری برای مادر و جنین بی خطر می باشد هر چند ممکن است با توجه به شرایط خاص هر فرد دندانپزشک ومتخصص زنان توصیه ویژه ای داشته باشند. سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان جهت انجام مراقبت های دندانی معمول می باشد. بنابراین آگاه بودن دندانپزشک از بارداری خانم ها و مدت زمان بارداری مهم می باشد.
رژیم غذای متعادل برای تغذیه مادر و نوزاد ضروری می باشد. رژیم غذایی مادر، بخصوص در ماه های آخر حاملگی می تواند تکامل کلی جنین و بخصوص تکامل دندان های نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد. دندان های نوزاد تکامل خود را دربین ماه سوم تا ششم حاملگی آغاز می کنند. بنابراین رژیم غذایی حاوی کلسیم ، پروتئین، فسفر و ویتامین های D, C, A اهمیت فراوانی دارد.
این مسئله که در دوران حاملگی، کلسیم دندان مادر کاهش پیدا کرده و  دندان  مستعد پوسیدگی می شود، واقعیت ندارد. کلسیم موردنیاز جنین از طریق رژیم غذایی مادر تامین می شود نه از طریق کلسیم موجود در دندان مادر، اگر میزان کلسیم رژیم غذایی مصرف شده کافی نباشد کلسیم موردنیاز جنین از محل های ذخیره کلسیم که معمولا" استخوان ها می باشند تامین می شود. مصرف مقادیر کافی لبنیات که منبع اصلی کلسیم هستند در طی روز می تواند باعث اطمینان از دریافت مقدار کافی کلسیم باشد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات