top
هفت نکته درباره رنگ مو و بارداری

هفت نکته درباره رنگ مو و بارداری

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: رنگ کردن مو می تواند برای هر زنی احساس خوشایندی ایجاد نماید، اما چنانچه شما نگران به خطر افتادن سلامت فرزندتان در مقابل مواد شیمیایی هستید، می توانید با مطالعه مقاله زیر و کسب اطلاعات بیشتر در این باره تصیمیم گیری درستی اتخاذ نمایید.

هفت نکته درباره رنگ مو و بارداری
1 اگر قصد رنگ کردن موهایتان را دارید بهتر است چند هفته پیش از اقدام به بارداری، این کار را انجام دهید.
2 اگر می‌خواهید در دوران بارداری رنگ موهایتان را تغییر بدهید، بهتر است به جای رنگ موهای شیمیایی از اسپری‌های رنگ موی موقت که فقط سطح مویتان را می‌پوشانند و به پوست سرتان نمی‌رسند و آثار شیمیایی آنها جنین شما را تهدید نمی‌کنند، استفاده کنید.
3 هرچند که هنوز مطالعات و توصیه‌های خاصی از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در مورد ضرر رنگ‌کردن موها در دوران شیردهی انجام نشده است اما متخصصان می‌گویند بهتر است تا حد امکان از رنگ کردن موهایتان در دوران شیردهی هم خودداری کنید.
4 هرگز در 3 ماهه اول بارداری، موهایتان را رنگ نکنید یا در معرض بوی رنگ قرار نگیرید. اثر شیمیایی منفی رنگ مو در 3 ماهه اول بارداری روی جنین، بیشتر از 3 ماهه دوم یا سوم است. به دلیل اینکه در 3 ماهه اول بارداری، سیستم عصبی جنین در حال رشد است و امکان آسیب دیدن آن در اثر نفوذ مواد شیمیایی به بدن مادر، به حداکثر خود می‌رسد.
5 استفاده از رنگ‌های گیاهی در دوران بارداری یا شیردهی ضرری برای مادر یا فرزند ندارد.
6 سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای رنگ کردن موهای مادران بارداری است که به هر دلیل تصمیم دارند موهای‌شان را رنگ کنند زیرا امکان آسیب‌پذیری جنین در 3 ماهه دوم بارداری کمتر از 3 ماهه اول یا سوم است.
7 اگر در 3 ماهه سوم بارداری می‌خواهید خودتان در خانه موهایتان را رنگ کنید، باید اول دستکش بپوشید،‌ به صورتتان ماسک بزنید و در نهایت از رنگ موهای کم یا بدون آمونیاک و پروکسید استفاده کنید.
پس آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری امن می باشد؟
تا کنون هیچ نشانه ای مبنی بر نقص مادرزادی یا سقط جنین بر اثر استفاده از رنگ مو ارائه نشده است، پس احتمالا استفاده از رنگ مو در دوران بارداری مانعی ندارد. در گذشته برخی از رنگ ها حاوی متانول و سایر مواد شیمیایی بالقوه خطرناک بودند که می توانست به جنین آسیب برساند، ولی در رنگ موهای جدید این مواد شیمیایی وجود ندارد. با این حال بهتر است رنگ کردن موهای خود را به سه ماهه دوم به بعد موکول کنید، زیرا در آن زمان خطر آسیب رساندن مواد شیمیایی به جنین، بسیار کاهش می یابد.
رعایت نکات ایمنی در هنگام رنگ کردن مو
تنها مقدار کمی از مواد شیمیایی رنگ مو از طریق پوست جذب می شود و احتمالا آن قدر این مقدار کم است که نمی تواند به جنین آسیب برساند، اما بهتر است برای کاهش دادن هر چه بیشتر جذب این مواد نکات ایمنی زیر را رعایت نمایید:
در هنگام رنگ کردن موهای خود از دستکش استفاده نمایید.
رنگ کردن را در اتاقی با تهویه مناسب انجام دهید.
رنگ مویی را انتخاب نمایید که حداقل زمان ممکن برای ماندن بر روی سر را احتیاج داشته باشد.
پس از رنگ کردن، موهای خود را به خوبی با آب بشویید.
از ترکیب کردن رنگ مو با برندهای متفاوت بپرهیزید.
قبل از رنگ کردن موهای تان، از عدم حساسیت نسبت به آن رنگ مو، اطمینان حاصل نمایید.
هنگامی که موهای‌تان را رنگ می‌کنید، مقدار اندکی از رنگ ممکن است به پوست شما نفوذ کند. به طور کلی تصور نمی‌شود این رنگ زیانی برای جنین در حال رشد داشته باشد.
بررسی‌‌های معدودی به استفاده از رنگ مو در زنان پیش و در حین بارداری پرداخته‌اند. یک بررسی در سال 2005 بیانگر آن بود که رابطه ای میان استفاده از رنگ مو در بارداری و یک تومور مغزی در دوران کودکی به نام نوروبلاستوم وجود دارد- اما سایر تحقیقات نتوانستند این نتیجه را تایید کنند.
اغلب پژوهشگران می‌گویند نامحتمل است که استفاده مادر از رنگ مو پیش یا در حین بارداری به افزایش خطر تومورهای مغز در دوران کودکی بینجامد.
اگر درباره استفاده از رنگ مو در حین بارداری نگران هستید، با دکترتان در این باره مشورت کنید. دکترتان ممکن است به شما پیشنهاد کند استفاده از مواد شیمیایی روی موهای‌تان را به تاخیر بیندازید.
اگر تصمیم گرفته‌اید که در حین بارداری موهای‌تان را رنگ کنید، این احتیاطات را رعایت کنید:
هنگام استعمال رنگ دستکش بپوشید.
رنگ مو را با حداکثر سرعت ممکن به کار برید.
پس از استفاده از رنگ پوست سرتان را به طور کامل آب بکشید.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات