top
میل زیاد به شیرینی

میل زیاد به شیرینی

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: اگر کودک میل دارد زیاد شیرینی بخورد، چه باید بکنم ؟

میل زیاد به شیرینی

بعضی از کودکان در دوران کودکی یاد گرفته اند که شیرینی بخورند و شیرینی خوردن عادت آنها شده است، بنابراین شما باید سعی نمائید : 1- شیرینی و شکلات را به عنوان جایزه به کودک ندهید. 2- به غذای کودک شکر کمتری اضافه کنید. 3- از خریدن شیرینی و شکلات و در دسترس قرار دادن آن خودداری کنید تا هم کودک بتواند غذای معمولی خود را بخورد و هم دندانهای او آسیب نبیند و فاسد نشود.

نمونه هائی از غذاهای مناسب برای کودکان در سال دوم تولد (کودکان از دیدن و خوردن این غذاها لذت می برند)

در سال اول تولد، کودکان رشد سریعی دارند، لذا شیر و غذا را خوب می خورند، ولی در سال دوم، رشدشان به طور قابل توجهی کم می شود، بنابراین نسبت به غذا و غذا خوردن ایراد می گیرند. به طور مثال بعضی از کودکان ماکارونی رابدون گوشت می خورند یا غذاهایی را که گوشت به صورت تکه ای داشته باشد، نمی خورند و گوشت آن را جدا می کنندو یا اگر در غذایی پیاز دیده شود، آن را نمی خورند. بنابراین مادر و پدر باید با خصوصیات غذا خوردن کودک کاملاً آشنا بوده و در تهیه کردن غذا و دادن آن به کودک صبور باشند. در این قسمت تعدادی از غذاهایی که کودکان دوست دارند همراه با روش تهیه آنها ذکر می گردد :

1- سوپ گوجه فرنگی نرم (‍Cream of tomato spoup)

کودکان معمولاً سوپ گوجه فرنگی کاملاً نرم را دوست دارند. اگر سوپ را در فلاسک در دار بریزید تا گرم بماند و مواقعی که کودک در فعالیت و بازی است مخصوصاً در هوای سرد به او ارائه نمائید، او از خوردن آن لذا می برد. همچنین سایر اعضای خانواده هم می توانند از آن استفاده نمایند.

این سوپ دارا بتا کاروتن، پتاسیم، ویتامین های A، C و E می باشد.

مواد لازم : دو قاشق غذا خوری روغن زیتون، نیم کیلوگرم گوجه فرنگی قطعه قطعه شده،  فنجان پورة گوجه فرنگی، دو فنجان گوشن مرغ، یک عدد پیاز و دو فنجان هویج تکه تکه شده،  فنجان کرم غلیظ، کمی نمک و فلفل.

روش تهیه : روغن را در یک ماهی تابه بریزید و پیاز و هویج را به مدت 5 تا 6 دقیقه سرخ کنید. سپس گوجه فرنگی قطعه قطعه شده و پورة گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و بهم بزنید تا به آرامی بجوشد. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 35 تا 40 دقیقه با حرارت کم بپزد. سپس مخلوط را در مخلوط کن برقی بریزید تا کاملاً نرم شود. بعد از آن کرم و کمی نمک و پودر فلفل سیاه به آن اضافه نمائید و کاملاً هم بزنید. سوپ آمادة مصرف است.

2- سوپ مرغ نرم (Cream of chicken soup)

این سوپ کاملاً مقوی است و می توانید برای کودکان (و نیز افراد مسن)، بخصوص مواقعی که کودک بیمار است، تهیه کنید و با نان به او بدهید.

این سوپ پروتئین، پتاسیم و ویتامین C,B به بدن کودک می رساند و می توانید آن را در فریزر نگهداری نمائید.

مواد لازم : دو عدد سینة مرغ بدون پوست و استخوان (حدود 250 گرم)، 3 قاشق غذا خوری کره، یک دستهکرفس خرد شده،  فنجان شیرگرم،  فنجان آرد، یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده و نمک و فلفل.

روش تهیه : کره را در یک ماهی تابة بزرگ انداخته و کرفس و پیاز را برای 5 تا 6 دقیقه در آن بپزید. آرد را به آن اضافه کنید و یکی دو دقیقه دیگر بپزید. سپس مخلوط را داخل شیر گرم بریزید و هم بزنید تا غلیظ شود. گوشت مرغ را به مدت 10 دقیقه بپزید و آن را به قطعات کوچک ریزریز کنید و به مخلوط اضافه نمائید و مخلوط را 10 تا 15 دقیقه بپزید. در نهایت مخلوط را در مخلوط کن برقی بریزید تا کاملاً‌نرم شود. سوپ برای مصرف‌ آماده است.

3- سوپ اسفناج (Spinach soup)

این سوپ به علت داشتن سبزی اسفناج برای همة سنین دوران کودکی مفید است و بزرگسالان نیز می توانند آن را مصرف کنند.

یک فنجان این سوپ (125 میلی لیتر)، 68 کیلوکالری انرژی، 1/4 گرم پروتئین، 7/5 گرم کربوهیدرات، 4/3 گرم چربی و 4/1 میلی گرم آهن دارد.

مواد لازم : حدود 300 گرم اسفناج تازه که ساقه های آن بریده و کاملاً شسته و تمیز شده باشد، دو فنجان آبگوشت مرغ، دو قاشق غذاخوری جعفری خرد شده، یک قاشق غذا خوری کره یا مارگارین، یک عدد پیاز کوچک خرد شده، دو قاشق غذا خوری آرد، یک فنجان شیر و نمک و فلفل.

روش تهیه : در یک ماهی تابه کره را با حرارت ملایم آب کنید و پیاز خرد شده را به آن اضافه نمائید و به مدت 5 دقیقه بپزید تا کاملاً نرم شود. سپس اسفناج را به آن اضافه کنید و 10 دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، بپزید. پس از آن آرد را روی اسفناج ها بپاشید و مخلوط کنید. سپس آبگوشت مرغ را به آن اضافه نمائید و به مدت 15 دقیقة دیگر در حالی که در ماهی تابه باز است، بپزید. پس از این مرحله، مواد را در مخلوط کن بریزید تا کاملاً نرم شود و مجدداً در ماهی تابه بریزید و شیبر و نمک و فلفل را به آن اضافه نمائید و آن را حرارت دهید تا گرم شود. سوپ برای مصرف آماده است.

4- نخم مرغ در میان نان تست (Egg in a hole)

 تخم مرغ در میان نان تست همیشه مورد علاقة کودکان دو ساله بوده و از خوردن آن لذت می برند.

این غذا 195 کیلوکالری انرژی، 2/9 گرم پروتئین، 7/14 گرم کربوهیدرات، 5/11 گرم چربی و 78/1 میلی گرم آهن به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : یک عدد نان تست که از آرد گندم کامل تهیه شده باشد، یک عدد تخم مرغ، یک قاشق مربا خوری کره یا مارگارین و یک قاشق غذا خوری پنیر چدار.

روش تهیه : با لبة یک لیوان، دایره ای در وسط نان تست ایجاد کنید و آن را جدا نمائید. کره را در ماهی تابه با شعلة کم حرارت دهید تا آب شود. سپس نام تست سوراخ شده و قسمت بریده شده را در ماهی تابه قرار دهید. تخم مرغ را در محل دایرة بریده شده بشکنید، در ظرف را بگذارید و به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. سپس پنیر را روی آن بریزید و باز هم حرارت دهید تا پنیر کاملاً نرم شود. قسمت دایرة بریده شدة نان را روی تخم مرغ قرار دهید و غذا را در بشقاب بکشید و به کودک ارائه نمائید.

5 املت تخم مرغ با گوجه فرنگی و پنیر

(Scrambled eggs with tomato and cheese)

مخلوط تخم مرغ و گوجه فرنگی و پنیر غذای است که سریع می توان تهیه کرد و در اواخر سال دوم، صبحانة خوبی برای کودک است.

این غذا دارای کلسیم، آهن، پروتئین و ویتامین های E,B,A می باشد.

مواد لازم : دو عدد تخم مرغ، یک قاشق غذا خوری شیر، یک قاشق کره، یک عدد گوجه فرنگی که با پوست آن خرد شده باشد و دو قاشق غذا خوری پنیر رنده شده.

روش تهیه : تخم مرغ ها را در ظرفی با شیر به هم بزنید تا مخلوط گردد. در ماهی تابه ای کره بریزید و در حرارت ملایم گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید که یک دقیقه بپزد. سپس مخلوط تخم مرغ را اضافه کنید و با یک قاشق چوبی دائماً هم بزنید تا تخم مرغ شروع به پختن کند. پس از آن پنیر را اضافه نمائید و با حرارت ملایم هم زدن را ادامه دهید تا تخم مرغ کاملاً پخته شود.

6- املت تخم مرغ با قارچ (Mushroom scrambled eggs)

در مواقعی که وقت کافی برای تهیة غذا برای کودک ندارید، می توانید غذای تخم مرغ با قارچ را برای او تهیه نمائید. کودک از خوردن این غذا لذت می برد.

خوردن این غذا 115 کیلوکالری انرژی، 9/6 گرم پروتئین، 21 گرم کربوهیدرات، 8/ 8 گرم چربی و 35/1 میلی گرم آهن برای کودک تأمین می کند.

مواد لازم : 4 عدد تخم مرغ، 4 قاشق غذا خوری شیر (45 میلی لیتر)، یک قاشق غذا خوری کره یا مارگارین، یک عدد پیاز خرد شده و یک فنجان قارچ که به صورت پهن بریده شده باشد.

روش تهیه : تخم مرغ ها را در یک کاسه شکسته و هم بزنید، سپس شیر و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و مخلوط نمائید. کره یا مارگارین را در ماهی تابه ای با حرارت کم ذوب کنید و پیاز و قارچ را در آن بریزید و به مدت 2 دقیقه در حالی که دائماً مواد را هم می زنید، حرارت دهید. سپس مخلوط تخم مرغ را در ماهی تابه بریزید و برای مدت 3 دقیقه مرتب هم بزنید تا تخم مرغ ها به صورتی که دوست دارید، پخته و سفت شود. غذا برای مصرف آماده است.

7- جوجه کباب با آب لیمو ترش و عسل

(Chicken kebabs with honey and citrus)

جوجه کباب به آسانی تهیه می شود و برای ناهار و عصرانة کودک مناسب است. از طرفی همة اعضای خانواده هم می توانند آن را مصرف کنند.

این غذا بتا کاروتن، آهن، پروتئین و ویتامین C       به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : دو عد سینة مرغ یا فیلة مرغ بدون استخوان و چربی، نصف فلفل قرمز تازه، نصف پیاز که به قطعات کوچک بریده شده باشد، یک قاشق غذا خوری آب لیمو ترش، یک قاشق آب پرتقال و یک قاشق غذا خوری عسل برای ترد کردن گوشت مرغ.

روش تهیه : گوشت مرغ را به قطعات کوچک بریده و در ظرفی ریخته و آب لیمو ترش، آب پرتقال و عسل را به آن اضافه کنید. پیاز و فلفل های بریده شده را نیز به آنها افزوده و در ظرف را بپوشانید و نیم ساعت به همین حالت نگهدارید. سپس چهار عدد سیخ چوبی کباب را در آب خیس کنید تا هنگام پختن نسوزد و بعد قطعات گوشت مرغ و پیاز و فلفل را یک در میان داخل سیخ کنید و روی کببا پز قرار دهید و مدت 5 دقیقه هر طرف آن را کباب کنید تا رنگ قهوه ای به خود بگیرد. سپس گوشت مرغ و فلفل و پیاز را از سیخ ها خارج نموده و همراه با نان به کودک دهید.

8- اسیا گتی (Spaghetti)

این غذا مورد علاقة کودکان است و دارای بتا کاروتن، آهن، پروتئین، ویتامین E,C,B و روی می باشد.

مواد لازم : 150 گرم گوشت چرخ کردة کم چربی گوسفند یا گوساله : یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده، یک عدد سیر خرد شده، یک عدد هویج خرد شده، 5/2 فنجان گوجه فرنگی قطعه قطعه شده، نصف استکان شیر، یک قاشق مربا خوری آویشن، 250 گرم ماکارونی و نمک و فلفل.

روش تهیه : روغن مایع را در ماهی تابه ریخته و پیاز و هویج و سیر را اضافه نموده و به مدت دو دقیقه سرخ کنید. سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه هم بزنید تا گوشت قهوه ای رنگ شود. مخلوط را در ظرفی ریخته و زیر ورو کتید تا حالت یکنواخت به خود بگیرد. سپس گوجه فرنگی، شیر و آویشن و نمک و فلفل را اضافه کنید و در آن را بپوشانید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشد.

همزمان ماکارونی را در آب کم نمک طبق دستور کارخانة تولید کننده ریخته و بپزید. پس از پختن آب آن را خارج کنید و با سس تهیه شده مخلوط کنید. اگر سس غلیظ است کمی آب ماکارونی را به آن اضافه کنید تا رقیق شود. غذا آماده برای مصرف است.

9- سوسیس مرغ به شکل حلزون (Chichen sausage snail)

با کمی صرف وقت، می توانید غذای سوسیس مرغ که موجب توجه و افزایش اشتهای کودک می گردد، تهیه کنید. این نوع سوسیس سالمتر و ارزانتر از سوسیس های بازار م باشد.

این غذا دارای آهن، پروتئین، ویتامین B و روی می باشد و می توانید آن را در فریزر نگهداری کنید.

مواد لازم : 300 گرم گوشت سینة مرغ، یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده، یک قاشق غذا خوری جعفری خردشده، یک سیب درختی پوست کنده که هستة آن خارج شده است، دو قاشق غذا خوری خرده نان، مقداری آرد گندم و نمک و فلفل.

روش تهیه : تمام مواد فوق را برای چند ثانیه در مخلوط کن بریزید تا مخلوط شود، سپس ادویه به آن اضافه کنید. از مخلوط  سوسیس ها را به طول 5 سانتیمتر تهیه نموده و در بشقابی که کمی آرد ریخته اید قرار دهید و بچرخانید تا سطح آنها با آرد پوشیده شود. سپس در یک ماهی تابه کمی روغن بریزید تا داغ شود و سوسیس ها را در آن قرار دهید و به مدت 15 دقیقه بچرخانید تا کاملاً پخته و طلائی رنگ شود.

برای تهیة پورة سیب زمینی، سیب زمینی را پوست کنده و بپزید تا نرم شود، سپس کمی کره و شیر به آن اضافه کنید و به شکل پوره در آورید و با نوک نازک شیشه های کچ آپ مطابق شکل تزئین کنید و روی سوسیس قرار دهید. سپس دو عدد ساقة نازک از هویج پخته، تهیه و بر سر هر یک، یک عدد نخود فرنگی قرارداده و روی هر سوسیس بگذارید تا به شکل حلزون در آید.

 

 

این غذا را می توانید به عنوان ناهار یا شام برای کودک تهیه و به او عرضه کنید. مطمئناً کودک از دیدن و خوردن آن لذت خواهد برد

10- کوفته های کوچک گوشتیا قیمه ریزه (Meat ball or Turkey ball)

کوفته های کوچک گوشتی یا قیمه ریزه غذای بسیار خوبی برای ناهار کودک می باشد و می توانید با گوشت گوسفند، مرغ و یا بوقلمون آن را تهیه کنید و با کمی برنج پخته شده و یا ماکارونی به کودک بدهید. کودک در سن دو سالگی می تواند گلوله های گوشتی را با دستی خود بر دارد و به دهان ببرد و از خوذدن آن لذت ببرد.

این غذا بتا کاروتن، آهن، پروتئین، ویتامین E,C,B و روی به بدن کودک می رساند و می توانید اضافة آن را نیز در فریزر نگهداری نمائید.

مواد لازم : 400 گرم گوشت چرخ کرده، یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده، یک عدد سیب درختی خرد شده، سه قاشق غذا خوری نان تازة خرد شده، یک عدد تخم مرغ هم زده و دو قاشق مربا خوری آویشن و کمی نمک و فلفل برای معطر کردن و مزة غذا و کمی آرد گندم برای پوشش کوفته ها.

روش تهیه : تمام مواد فوق را کاملاً مخلوط کنید و با دست خود به شکل کوفته یا گلوله های کوچک در آورید. سپس در بشقابی مقداری آرد ریخته و کفته ها را با آرد آغشته کنید. پس از آن مقداری روغن مایع در ماهی تابه ریخته و پس از گرم شدن، کوفته هارا در آن ریخته و بچرخانید تا رنگ طلائی به خود بگیرد. سپس آنها را در قابلمه ای بریزیدو کمی سس (از نوعی که کودک دوست دارد) به آن اضافه نمائید و به مدت 20 دقیقه در فر گرم قرار دهید تا کاملاً پخته شود. پس از آن، غذا برای مصرف کودک آماده است 

 

شکل 92- کوفته های گوشتی یا قیمه ریزه که با برنج (پلو) تهیه شده است

11- کوفتة گوشت ماهی (Mini golden fish ball)

این غذا با کوفته های کوچک ماهی تهیه می شود و به اندازه ای است که کودک نوپای حدود دو سال می تواند با انگشتانش آن را برداشته و بخورد و از آن لذا ببرد.

این غذا کمی شیرین است و بتا کاروتن، پروتئین و ویتامین E,B به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : حدود 400 گرم گوشت ماهی کاملاً چرخ کرده و نرم شده، یک عدد پیاز خرد شده، نصف لیوان هویج رنده شده، یک قاشق جعفری تازة خرد شده، دو قاشق چایخوری شکر، نصف تخم مرغ هم زده، یک قاشق غذا خوری آرد و کمی نمک و فلفل.

روش تهیه : در یک ماهی تابه کمی روغن مای بریزید و پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه سرخ کنید تا نرم شود. سپس ماهی چرخ کرده را با پیاز و هویج و جعفری و شکر و تخم مرغ و آرد در ظرفی ریخته و به هم بزنید و مختصری نمک و فلفل نیز به آن اضافه نمائید. مخلوط را با دست خود به 24 گلوله یا کوفتة کوچک به اندازة گیلاس در آورید. سپس در یک ماهی تابه سه قاشق روغن مایع بریزید و داغ کنید و گلوله های درست شده را به آن اضافه نمائید و 10 دقیقه سرخ کنید تا رنگ آنها قهوه ای طلائی شود. سپس روی کاغذ حوله ای قرار دهید و با سس کچ آپ به کودک عرضه نمائید.

12- ماکارونی و پنیر (Macaroni and cheese)

معمولاً کودکانی که به همة غذاها ایراد می گیرند، ماکارونی و پنیر را دوست دارند.

این غذا کلسیم، پروتئین و ویتامین A,B را به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : 200 گرم ماکارونی، دو قاشق غذا خوری کره، 1.2فنجان آرد، 1.2 فنجان شیر، 1.2 فنجان نان تست خرد شده، 1.2 فنجان پنیر چدار، نصف قاشق غذا خوری روغن زیتون و نمک و فلفل.

روش تهیه : ماکارونی را تا زمانی که هنوز زیر دندانها سفت است، بپزید. کره را در ماهی تا به بیندازید و آرد به آن اضافه کنید و دائماً هم بزنید و اجازه دهید به مدت 1 تا 2 دقیقه بپزد. سپس شیر را اضافه کنید و دائماً هم بزنید تا سفت شود. بعد پنیر و خردل اضافه کنید تا پنیر کاملآً حل شود. سپس آن را به ماکارونی اضافه و مخلوط کنید و کمی نمک و فلفل نیز به مخلوط بزنید. غذا برای مصرف آماده است.

13- انوا ساندویچ به شکل حیوانات (Shaped sandwiches)

ساندویچ غذای عصرانه ای است که به آسانی می توان تهیه کرد و کودک هم می تواند هنگام دویدن و بازی کردن آن را بخورد. ساندویچ را با انواع نانها و انواع مواد غذایی (گوشت، لبنیات، سبزیجات و میوه جات) می تدانید تهیه کنید و به کودک بدهید.

روش تهیه : نان را به اشکال مختلف مانند شکل حیوانات ببرید  و کره و پنیر به آن بمالید. سپس تخم مرغ یا تکه های نازک از انواع گوشت (گوسفند، مرغ و ماهی) پخته شده را داخل نان قرار دهید و به کودک ارائه نمائید.

 

14- گوشت مرغ و ماکارونی دانه دانه (ندول) (Chicken with stir fried noodles)

کودکان این غذا را به علت رنگ و طعم آن دوست دارند. این غذا بتا کاروتن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین B، فولیک اسید و ویتامین C به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : یک عدد فیلة بزرگ مرغ، 125 گرم ماکارونی ندولی، نصف فنجان روغن مابع، نصف فنجان روغن کنجد، یک و نیم فنجان قارچ، یک فنجان نخود فرنگی، نصف فلفل قرمز که به صورت باریک بریده شده باشد، نصف فنجان ذرت شیرین، 4 عدد پیاز متوسط، یک فنجان هویج و یک فنجان لوبیا سبز.

روش تهیه : گوشت مرغ را در مخلوطی از آب لیمو ترش و پیاز خرد شده به مدت 10 دقیقه بخوابانید تا گوشت نرم شود. سپس روغن مای را در ماهی تابه ای بریزید و برای مدت 5 تا 6 دقیقه گوشت مرغ را سرخ کنید. در ظرف دیگری ندولها را طبق دستور العمل کارخانة سازنده با آبی که کمی نمک به آن اضافه شده است بپزید. روغن کنجد را در ماهی تابه بریزید و قارچ و نخود فرنگی و فلفل قرمز و ذرت اضافه کنید و مدت 4 دقیقه دائماً هم بزنید تا بپزد. سپس مرغ و ندولها را مخلوط کنید بهم بزنید تا کاملاً مخلوط گردد. غذا برای مصرف کودک آماده است.

15- چیپس سبزیجات ریشه ای (Root vegetable chips)

به جای چیپس های سیب زمینی که در فروشگاه های غذایی وجود دارد، می توانید از سبزیجات، چیپس تهیه کنید و به کودک بدهید. این نوع چیپس ها سالم و ترد بوده و بتا کاروتن، پتاسیم و ویتامین E و فیبر به بدن کودک می رساند.

روش تهیه : یک عدد سیب زمینی، دو عدد هویج و یک عدد چغندر کوچک را پس از تمیز کردن، با دست یا با وسیلة الکتریکی به صورت نازک ببرید. سپس آن ها را روی ورقه های آلومینیومی که با روغن چرب شده است بگذارید و به مدت 5 دقیقه در فر که قبلاً گرم شده است قرار دهید. بعداً آن ها را جدا جدا کف ماهی تابه قرار دهید و به مقدار بسیار کم روغن زیتون روی آنها بپاشید و به مدت 10 تا 12 دقیقه هر دو طرف آنها را بپزید. سپس آنها را روی کاغذهای حوله ای قرار دهید و مختصری نمک اضافه کنید و به صورت سرد به کودک ارائه دهید.

16- جوجه کباب (Chichen kebab)

کودکان جوجه کباب را با ماست شیرین و تکه هایی از نان دوست دارند.

مواد لازم و روش تهیه : یک تکه گوشت سینه مرغ یا سه عدد فیله مرغ را که پوست و استخوان آن جدا شسده است در ظرفی بریزید و مقداری‌ آب لیموی ترش و پیاز رنده شده به آن اضافه کنید و حداقل 30 دقیقه در یخچال نگهدارید تا نازک شود. سپس چهار عدد سیخ چوبی که قبلاً در آب خیس شده است را انتخاب و تکه های گوشت را داخل آنها نمایید و روی آتش یا در کباب پز به مدت 3 دقیقه هر طرف آن را حرارت دهید تا پخته شود، غذا آمادة مصرف است 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات