top
نشانه های کم آبی بدن کودکان و نوجوانان

نشانه های کم آبی بدن کودکان و نوجوانان

کارگروه پزشکی پرتال جامع وتخصصی کودک: یکی از نشانه های کم آبی بدن کودکان، تغییر در رنگ و حجم و بوی ادرار می باشد. ادرار طبیعی کودکان معمولاً شفاف یا کمی زرد رنگ است و هر یکی دو ساعت مقداری ادرار دفع می کنند.

نشانه های کم آبی بدن کودکان و نوجوانان

یکی از نشانه های کم آبی بدن کودکان، تغییر در رنگ و حجم و بوی ادرار می باشد. ادرار طبیعی کودکان معمولاً شفاف یا کمی زرد رنگ است و هر یکی دو ساعت مقداری ادرار دفع می کنند. اگر ادرار پر رنگ شود، نشانة کم آبی بدن است و هر چه رنگ آن بیشتر و طلائی رنگ گردد و حجم آن هم کم شود، نشانة کم آبی بیشتر است. در چنین شرایطی باید به کودک آنقدر آب بدهید تا رنگ ادرار او طبیعی گردد.

هنگام تمرین و ورزش، چه مایعات باید به کودکان و نوجوانان بدهید ؟

کودکان و نوجوانان در هنگام تمرین و ورزش باید به حد کافی مایعات بخورند که دچار کم آبی بدن نگردند. اگر کودک یک ساعت ورزش کند، مقدار 350 تا 700 میلی لیتر آب خود را از دست  می دهد. اگر در زمان ورزش کردن، هوا گرم و مرطوب باشد و یا کودک لباس زیاد به تن کرده باشد، مقدار بیشتری آب از دست می دهد.

* قبل از شروع تمرین و ورزش (30 تا 45 دقیقه قبل از آن)، 150 تا 200 میلی لیتر (یک لیوان) مایعات بخورد.

* هنگام تمرین و ورزش هر 15 تا 20 دقیقه، 75 تا 100 میلی لیتر مایعات بنوشد.

*  بعد از تمرین و ورزش، آن قدر مایعات بخورد تا احساس تشنگی نکند.

هنگام تمرین و ورزش چه مایعاتی برای کودک و نوجوان مناسب است ؟

آب ساده بهترین مایع برای کودکان و نوجوانانی است که کمتر از 90 دقیقه ورزش می کنند. برای جلوگیری از کم شدن آب بدن، آب ساده  توصیه می شود.

در هنگام ورزش کردن، کودکان را تشویق کنید که آب ساده بخورند، ولی اگر نمی خورند می توانید آب میوة رقیق (یک قسمت آب میوه و دو قسمت آب ساده) به آنها ارائه نمائید. اگر کودک بیش از 90 دقیقه ورزش می کند، نیاز به مایعاتی دارد که حاوی مواد قندی به میزان 4 تا 6 گرم قند در هر 100 میلی لیتر باشد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات