top
چگونه و چقدر برای اتاق کودک خرج کنیم

چگونه و چقدر برای اتاق کودک خرج کنیم

چگونه و چقدر برای اتاق کودک خرج کنیم

1

مقررات ممنوع!

آنچه لازم است در ابتدا به عنوان یک اصل کلی به آن اشاره کنیم این است که ما برای طراحی اتاق کودک، چندان تابع مقررات نیستیم؛ چون اتاق کودک اساسا چندان اصول استانداردی ندارد. به این معنا که نمی توان قواعدی از رنگ، حجم و نور را که برای دکوراسیون اتاق بزرگسالان به طور قطع رعایت می کنیم در مورد آن اعمال کنیم. دلیل آن هم این است که بچه ها از زمانی که به دنیا می آیند به فواصل کوتاه مثلا یک سال به یک سال به هر دلیلی باید دکور اتاقشان عوض شود.

در صورتی که در مورد افراد بزرگسال چنین تغییر کوتاه مدتی ضروری نیست؛ برای مثال دکوراسیونی که برای فردی ۲۵ ساله اجرا می شود، در بسیاری موارد تا سن ۳۵ سالگی هم اگر خود شخص مایل به تغییر آن نباشد، قابل استفاده است و ممکن است چندان نیازی به تغییر آن نباشد.


2


ارتباط سن کودک با دکوراسیون

کودک در یک سالگی در مقایسه با سنین بعدی نیازهای متفاوتی دارد که این نیازها در دکوراسیون اتاق او نیز خود را نشان می دهد.
مثلا قد کودک هر سال بلندتر می شود، وزنش بیشتر می شود و شاید لازم باشد تختخواب او یا دیگر وسایل اتاقش تغییر کند. به تناسب افزایش سن، وجود برخی وسایل در اتاق کودک ضرورت می یابد یا برعکس برخی دیگر از لوازم وی باید از اتاق حذف شود.
حتی ممکن است در سنین مختلف، روحیات و خصوصیت های اخلاقی کودک نیز تغییر کند. این نیازها در زمان قبل و بعد از مدرسه هم ضرورت طراحی دکوری متفاوت را ایجاد می کند.

به عنوان مثال برای دختر بچه ها، در سه سالگی اتاقی پر از عروسک لازم و مورد انتظار است، در حالی که برای همین کودک در سال های بعد، مثلا ۴ یا 6 سالگی به بعد، وجود قفسه کتابخانه برای قرار گرفتن کتاب های او ممکن است از فضای مورد نیاز برای عروسک ها و تعداد آنها بکاهد.
حتی نوع اسباب بازی ها هم با گذشت زمان و افزایش سن تغییر می کند. تمام این موارد بر طراحی اتاق کودک اثر می گذارد و لازم است دکور اتاق او متناسب با نیازهایش در سال های مختلف تفاوت داشته باشد.
این است که هر چند هم که یک خانواده متمول باشد، باز هم شاید منطقی نباشد که بخواهد هزینه زیادی بابت طراحی و دکور اتاق کودک خود در نظر بگیرد، چرا که این کودک هر سال نیاز به دکوری متفاوت دارد.


3


زیاد هزینه نکنید

منطق به ما می گوید چون باید هر سال متناسب با تغییرات شخصیتی و سنی کودک دکور اتاق او نیز تغییراتی داشته باشد، نباید هزینه گزافی را بابت دکور اتاق کودک بپردازیم؛ بلکه باید سعی کنیم با استفاده از افکار خلاق، دکوری زیبا در عین ارزانی را برای اتاق کودک خود فراهم کنیم.
بنابراین با توجه به حجم، رنگ، نور و نحوه چیدمان، می توان با اندکی حوصله و فکر، احساس مورد نظر و فضای دلخواه را برای کودک خود ایجاد کنیم. بنابراین باید به دنبال یکسری ایده های کاربردی و ارزان قیمت برویم که بعضا خانواده ها خودشان هم می توانند آن را انجام بدهند.

4


استفاده از رنگ های دلخواه به هر تعداد

تاکید می کنیم که اتاق کودک جایی است که شما می توانید در آن از رنگ های متفاوت استفاده کنید؛ در استفاده از نوع و تعداد رنگ ها در اتاق کودک آزادید و هیچ محدودیتی ندارید. این در حالی است که در دکور اتاق خواب بزرگسالان، ما تابع قواعدی از ترکیب رنگ ها هستیم و نمی توانیم هر تعداد رنگ با هر طیف و یا در هر طیفی را استفاده کنیم.


5

کلیشه ها را دور بریزید

استفاده از رنگ آبی برای دکور اتاق نوزاد پسر یا پسربچه ها و صورتی برای دختر بچه ها بسیار کلیشه ای شده است. این کلیشه ها حتی در انتخاب لباس ها و دیگر وسایل کودک هم به چشم می خورد.

می توانید این کلیشه ها را فراموش کنید و دکوری متفاوت با ترکیب رنگ های دلخواه را برای کودکان خود ایجاد کنید. هیچ ایرادی ندارد که از ترکیب رنگ های زرد، قرمز، صورتی، بنفش، یاسی، سفید و… برای دکور اتاق یک پسر بچه استفاده کنید.
تنها هزینه ای هم که برای این تفاوت جالب می پردازید هزینه قلم مو و رنگی است که به دیوار می زنید. ایده های متنوع و در عین حال ارزان قیمت زیادی وجود دارد که می تواند در عین ساده بودن و ارزانی، بسیار زیبا و موردپسند کودک و والدین او باشد.

6


برای خودتان فکری کرده اید؟!

بد نیست در اتاق کودک محلی برای حضور یک بزرگ تر پیش بینی کنید. شاید بخواهید کنار فرزندتان بخوابید یا بنشینید و برایش کتاب بخوانید یا بازی کنید. کمی که بزرگ تر شود شب هایی پیش خواهند آمد که مجبورید به هر علت در کنارش باشید یا دلداری اش دهید. به هر صورت باید فکری هم برای حضور خودتان بکنید.
.
نکات و هشدارها
این ایده ها به قدری کاربردی و ساده هستند که اگر والدین قدری حوصله و سلیقه به خرج دهند و برای دکور اتاق فرزند خود به آن فکر کنند، به راحتی خودشان می توانند از پس آن بر بیایند؛ حتی اگر برای سازماندهی بیشتر یا بهتر انجام شدن آن به طراح یا دکوراتور حرفه ای هم مراجعه می کنند می توانند آنچه در مورد آن فکر کرده اند و می پسندند را از طراح خود بخواهند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات