top
آسیب شناسی گفتار وزبان (1)

آسیب شناسی گفتار وزبان (1)

آسیب شناسی گفتار وزبان (1)

 رشد مهارتهای ارتباطی کودک از دوره نوزادی و قبل ظهور اولین کلمات او آغاز می شود.  اختلال در رشد گفتار وزبان ممکن است موجب  اختلال در رشد اجتماعی، تحصیلی و رفتاری کودک شود.هرچه این اختلالات زودتر تشخیص داده شوند، احتمال پایدارشدن و یا شدیدتر شدن آنها کمتر خواهد شد. مداخله به موقع می تواند سبب موفقیت بیشتر کودک در خواندن و نوشتن، انجام کارهای مدرسه و ارتباط او با دیگران شود. در صورتی که نسبت به طبیعی بودن وضعیت گفتار و زبان کودک خود مشکوک هستید با یک متخصص گفتار درمانی تماس بگیرید. توجه داشته باشید آنچه که در مورد مراحل رشد ارتباطی کودکان گفته می شود، سن متوسطی را نشان می دهد که یک مهارت خاص در یک کودک سالم که  اطرافیان او فقط با یک زبان صحبت میکنند، ظاهر می شود. از آنجایی که کودکان باهم تفاوت هایی دارند ممکن است در یک محدوده سنی بعضی زودتر و برخی دیرتر مهارتی را بدست آورند. اما اگر این موضوع از محدوده طبیعی خارج شود، مشاوره با یک متخصص گفتار و زبان ضروری خواهد بود.

از تولد تا 3 ماهگی

·         با شنیدن صداهای بلند از جا می پرد.

·         وقتی کسی با او صحبت می کند، ساکت می شود یا می خندد.

·         به نظر می رسد که صدای شما را می شناسد و اگر در حال گریه کردن باشد، ساکت می شود.

·         در زمان مکیدن، در واکنش به صداهایی که می شنود، مکیدن خود را کم یا زیاد می کند.

4-6 ماهگی

چشمانش به دنبال صداها حرکت می کنند.

·         نسبت به تغییر تن صدای شما واکنش نشان می دهد.

·         به اسباب بازی هایی صدادار توجه می کند.

·         به موسیقی توجه می کند.

7-12 ماهگی

·         از بازیهایی مثل "دالی موشه" لذت  می برد.

·         می چرخد و به دنبال صدا ها می گردد.

·         وقتی با او حرف می زنند نگاه می کند.

·         کلماتی را که مربوط به اشیائ آشناست تشخیص می دهد، مثل لیوان، آب، شیر، شیشه، شانه.

·         کم کم به در خواست ها پاسخ  می دهد ( مثل "بدو بیا"،" بده").

یک تا دو سالگی

·         اگر از او بخواهید، بعضی از اعضای بدنش را نشان می دهد ( مثل دستت کو؟).

·         دستورات ساده را اجرا می کند و سؤالات ساده را می فهمد.( مثل:  توپو قِل بده، نی نی رو بوس کن، کفشت کجاست؟ ).

·         به داستان های ساده و شعر و سرود گوش می دهد.

·         وقتی نام عکس های کتاب را بگویید، آنها را نشان می دهد.

دو تا سه سالگی

         معنی کلمات متضاد را می فهمد ( تو- بیرون، بالا – پایین ، کوچک – بزرگ، برو – بایست).

·         دستورات دوقسمتی را انجام می دهد (  کتاب را بردار بذار روی میز).

·         مدت طولانی تری به قصه ها گوش  می دهد و از شنیدن آنها لذت می برد.

 


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات