top
مقدار مناسب شیرخشک برای هر کودک چقدر است؟

مقدار مناسب شیرخشک برای هر کودک چقدر است؟

مقدار مناسب شیرخشک برای هر کودک چقدر است؟

آیا می‌دانید که چقدر باید به کودک‌تان غذا دهید. زیاد باشد یا کم؟ چقدر کافی است؟ از هر ماده غذایی به چه میزان باید مصرف کند تا رشدی طبیعی داشته باشد. پاسخ آن بیشتر به وزن و رشد کودک‌تان بستگی دارد.

 

از کجا شروع کنم؟

به طور کلی، کودکان زمانی که گرسنه‌اند غذا می‌خورند و وقتی سیر‌ هستند دست از خوردن می‌کشند. اما معمولا کودکانی که غیر از شیر مواد دیگری را هم مصرف می‌کنند، از کودکان شیرخوار سنگین وزن‌تر هستند. اشتهای کودکان از هم متفاوت است و تغذیه هر کودکی روزانه و ماهانه تغییر می‌کند.

شاید این موضوع پیچیده به نظر برسد اما اگر شما دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید و به طور منظم با پزشک او مشورت کنید، کودک‌تان مسیر درست را طی خواهد کرد.

دستورالعمل‌های ما برای کودکانی است که 4 تا 6 ماه اول را از شیرخشک استفاده می‌کنند، سپس تا یک سالگی ترکیبی از آن و جامدات را مصرف می‌کنند.

به کودک‌تان روزانه بیش از 32 انس (907 گرم) از شیرخشک ندهید و زمانی که او خوردن جامدات را آغاز کرد، مقدار مصرف شیرخشک را کاهش دهید. پزشک کودک‌ می‌تواند به شما بگوید که کودک‌تان در کجای جدول رشد قرار دارد و با توجه به آن شما را از سرعت رشد او و مقدار مناسب مصرف شیرخشک مطمئن کند.

توجه: اگر کودک ترکیبی از شیر مادر و شیرخشک می‌خورد، با پزشک او درباره جزییات بیشتر مشورت کنید.

 

دستورالعمل تغذیه متناسب با وزن کودک

در 4 تا 6 ماه اول زمانی که کودک شما جامدات نمی‌خورد، یک قاعده ساده وجود داد: روزانه 2.5 انس از شیرخشک برای هر پوند از وزن بدن کودک کافی است. (1 پوند=453 گرم) و (1 انس=28 گرم)

برای مثال اگر وزن کودک شما 6 پوند است، به او روزانه 15 انس از شیرخشک به او بدهید یا اگر وزن‌اش 10 پوند است، حدود 25 انس در 24 ساعت به او دهید.

قوانین ثابتی برای این اعداد وجود ندارد و آن‌ها تنها میانگینی هستند از آنچه کودک‌تان به آن احتیاج دارد. تغذیه روزانه کودکان مطابق احتیاجات فردی آن‌ها تغییر می‌کند. به بیان دیگر  ممکن است او یک روز بیشتر یا کمتر غذا بخورد.

 

تغذبه با شیرخشک بر اساس نشانه‌های گرسنگی

یافتن نشانه‌های گرسنگی در کودکان به شما کمک می‌کند تا بدانید چه وقت و چه مقدار شیرخشک به او بدهید.

نوزاد شما. اگر نوزاد شما گرسنه باشد، در نهایت گریه خواهد کرد. اما گریه آخرین نشانه گرسنگی است. نشانه‌های قبل از گریه، مکیدن لب‌ها،  غر زدن (چرخاندن سر به سمت دست شما زمانی که گونه‌ او را نوازش می‌کنید.) و قرار دادن دست در دهان‌اش است.

تغییر اشتهاممکن است کودک شما در دوره رشدش گرسنه‌تر از حد معمول باشد. این معمولا 10 تا 14 روز پس از تولد و در سن 3هفتگی، 6 هفتگی، 3 ماهگی و 6 ماهگی رخ می‌دهد یا ممکن است نسبت به روزهای عادی احساس گرسنگی کمتری کند اگر احساس خوبی نداشه باشد.

تمایل بیشتر به غذا. اگر کودک‌تان به سرعت غذایش را تمام و برای مقدار بیشتری به اطراف نگاه کرد، می‌فهمید که او گرسنه است. اگر پس از تمام کردن اولین بطری‌اش هنوز گرسنه بود، سعی کنید 1 یا 2 انس بیشتر به او دهید. اگر بیش از آن درست کنید ممکن است کودک‌تان آن را نخورد و مجبور شوید آن را دور بریزید.

یک وعده زیاد. استفراغ کودک پس از غذا می‌تواند نشانه این باشد که او زیاد غذا خورده است. (تف کردن طبیعی است اما استفراغ خیر.) درد معده نیز می‌تواند دیگر نشانه آن باشد. اگر کودک شما پاهایش را می‌کشد یا شکم‌اش سفت شده، احتمالا احساس درد دارد.

او همیشه گرسنه نیست. برای هر بار گریه کودک‌تان به او یک بطری شیر ندهید. موقعیت را در نظر بگیرید- به‌خصوص اگر اخیرا به او غذا داده‌اید- شاید او گریه می‌کند چون پوشک‌اش خیس است، سرد یا گرمش شده، احتیاج دارد آروغ بزند یا به سادگی می‌خواهد به شما نزدیک شود.

 

تغذیه با شیرخشک بر اساس سن

در هفته اول با توجه به نیاز کودک‌تان به او غذا دهید اما پس از آن مراقب باشید به او بیش از حد غذا ندهید تا در وزن سلامت باقی بماند.

بیشتر نوزادان می‌خواهند هر چند ساعت غذا بخورند. برای هفته اول  1.5 تا 2 انس در هر وعده به او دهید و آن را تا 2 تا 3 انس هر 3 تا 4 ساعت افزایش دهید.

هر چه کودک شما بزرگ‌تر شود و به تناسب آن معده‌اش نیز بزرگ‌تر شود، روزانه تعداد کمتری بطری با میزان شیرخشک بیشتری می‌خورد. برای مثال در 1 ماهگی او ممکن است روزانه 5 تا 6 بطری 4 انسی بخورد اما این مقدار در 6 ماهگی به روزانه حدود 4 تا 5 بطری 6 تا 8 انسی تغییر می‌کند.

 

علائمی که نشان می‌دهد کودک شما مقدار درست شیرخشک را دریافت کرده است

در اینجا علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد کودک شما تمام شیرخشک لازم را دریافت کرده است:

·  وزن او پس از دو هفته اول زیاد می‌شود و رشد او با همان نسبت در یک سال اول ادامه می‌یابد. (بیشتر کودکان 10% از وزن هنگام تولدشان را از دست می‌دهند اما در 2 هفتگی خود دوباره آن را به دست می‌آورند.)

· او پس از غذا خوردن، احساس آرامش و خشنودی می‌کند.

· اگر از پوشک یک‌بار مصرف استفاده کنید، کودک روزانه 5 تا 6 پوشک خیس می‌کند اما اگر از پوشک پارچه‌ای استفاده کنید، 6 تا 8 پوشک در روز مصرف می‌کند. (پوشک یک بار مصرف قدرت جذب بالاتری دارد.)

 

نگرانی‌هایی که درباره مقدار مصرف شیرخشک وجود دارد

اگر شما نگرانید که کودک‌تان شیرخشک را کمتر یا بیش از حد مصرف می‌کند، با پزشک او مشورت کنید. پزشک می‌تواند وزن و میزان رشد او را اندازه بگیرد و به شما بگوید آیا مقدار آن متناسب با سایز و سن او است یا خیر. او پیشنهادهای لازم را به شما نیز خواهد داد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات