top
نیاز نوزاد به شیر براساس سن

نیاز نوزاد به شیر براساس سن

نیاز نوزاد به شیر براساس سن

بسیاری از مادران نمی‌دانند اندازه مناسب شیردهی به نوزاد چقدر است و نوزاد با توجه به سن تقویمی‌اش چه میزان شیر نیاز دارد. مشاهده شده نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میکنند کمتر از نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، شیر میخورند.

میزان شیر مورد نیاز

 

سن

توضیحات

یک ماهگی

تا هفته دوم و سوم 285 تا 340 میلی‌لیتر، هفته چهارم 710 تا 850 میلی‌لیتر

یک تا 6 ماهگی

ماه اول به طور متوسط 710 میلی‌لیتر است و تا  پایان 6 ماهگی ادامه خواهد داشت

بعد از 6 ماهگی

بعد از شروع غذای کمکی مصرف شیر مادر کاهش پیدا میکند. بیشتر نوزادان تا 850 میلی‌لیتر مصرف میکنند که تا 7 الی 8 ماهگی به 540 میلی‌لیتر کاهش پیدا میکند.

 

 


چند وقت یکبار باید به نوزاد شیر دهید؟

در طول چند هفته اول بعد از تولد ممکن است مجبور باشید تعداد دفعات بیشتری به نوزاد شیر دهید. (8 تا 12 بار) این به این دلیل است که اندازه معده نوزاد کوچک است و تنها مقدار کمی می‌تواند بخورد. به تدریج که معده نوزاد رشد می‌کند تعداد دفعات شیردهی تا یکی دو ماهگی به 7 بار کاهش پیدا می‌کند. 
هرچه تعداد دفعات شیردهی بیشتر باشد به تولید شیر کمک بیشتری می‌‌شود. بنابراین سعی کنید در چند هفته اول یک برنامه غذایی متناوب تدارک ببینید و هر 3 تا 4 ساعت یک بار به نوزاد شیر بدهید. 

شیردهی در شب
باید بدانید که شیردهی در شب اهمیت زیادی دارد چون بدن شما در شب پرولاکتین بیشتری تولید میکند. شیردهی در شب کمک میکند تولید شیر همچنان ادامه داشته باشد. البته مادران در مقدار شیری که در سینه ذخیره می‌کنند متفاوتند بنابراین تغذیه شبانه نوزاد اهمیت زیادی در تامین نیاز کودک دارد.
 
وضعیت شیردهی در شب
به یک طرف دراز بکشید با یک یا دو بالش برای حمایت از سر. نوزاد را هم کنار خود بخوابانید طوری که بینی کودک نوک سینه شما را لمس کند. با یک دست نوزاد را به خودتان نزدیک کنید طوری که چانه‌اش سینه شما را لمس کند. برای تغییر وضعیت میتوانید نوزاد را محکم در مقابل قفسه سینه تان نگهدارید و بچرخید یا نوزاد را رها کنید و خودتان حرکت کنید.

شیردهی در شب لازم است؟
در مورد اینکه شیردهی در شب باید انجام شود یا نه اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد اما همانطور که بزرگسالان زیادی هستند که نمیتوانند 8 ساعت بی‌غذا سپری کنند، نوزادان هم همین وضعیت را دارند. 
اما به طور کلی در سنین مختلف میتوان این میزان را کاهش داد:
•    تازه متولد تا 3 ماهگی: هر 2 تا 3 ساعت در شب
•    3 تا 4 ماهگی: 2 تا 3بار در شب یا 3 تا 6 ساعت یک بار
•    5 تا 6 ماهگی:  یک یا دو بار
•    7 تا 9 ماهگی: یک بار
•    10 تا 12 ماهگی: هر از گاهی یک بار

ساعت را نگاه نکنید
اگر بخواهید ساعت را نگاه کنید حتما از این که فقط دو ساعت توانسته‌اید بخوابید ناراحت خواهید شد. بنابراین بهتر است هیچ ساعتی دور و برتان نباشد. 

چراغ‌ها را خاموش کنید
زمانی که نوزاد بیدار میشود اگر همه جا تاریک و آرام باشد دوباره راحت‌تر به خواب خواهد رفت. اگر نیاز به دیدن چیزی داشتید بهتر است از یک آباژور یا چراغ قوه در کنار تخت استفاده کنید.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات