top
تغذیه دختران در دوران بلوغ

تغذیه دختران در دوران بلوغ

تغذیه دختران در دوران بلوغ


در این گروه سنی نمی توان میزان مواد مغذی مورد نیاز را به طور دقیق مشخص کرد، زیرا از فردی به فرد دیگر متفاوت است، ولی به طور کلی برای تامین انرژی و انجام فعالیت‌ها، به ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین نیاز دارند و تامین ویتامین ‌هایی مانند تیامین (ویتامین B1)، ریبوفلاوین (ویتامین B2) و ویتامین B3 که در چرخه انرژی فعالیت دارند، ضروری است.

کافی است که در تغذیه روزانه خود، با توجه به قد و وزن و میزان فعالیت، از گروه نان و غلات معادل 30 گرم نان (یک کف دست نان بربری یا سنگک یا تافتون، و یا چهار کف دست نان لواش) 2 تا 5 قاشق غذاخوری سر صاف برنج، نصف لیوان ماکارونی پخته، یک عدد سیب زمینی متوسط، سه عدد بیسکوییت، یک سوم لیوان حبوبات پخته مثل عدسی یا لوبیا چیتی و سویا مصرف کنند. همچنین سبزی‌ها باید به صورت پخته و خام و با رعایت تنوع لازم به مقدار 300 تا 700 گرم در روز برای هر باید مصرف شوند. هر واحد سبزی معادل یک لیوان سبزیجات خام و نصف لیوان سبزی‌ها‌‌ی پخته است. لازم به یادآوری است که خیار، گوجه فرنگی، لوبیا سبز و نخود فرنگی نیز جزء سبزی‌ها محسوب می‌شوند.

گروه دیگری از مواد غذایی که در تغذیه افراد مهم هستند، شیر و فرآورده‌های آن مانند ماست، دوغ و کشک است که از این گروه 2 تا 3 واحد در روز باید مصرف شود. هر لیوان شیر معادل یک لیوان ماست، یک لیوان کشک و دو لیوان دوغ است.

گروه گوشت شامل مرغ، ماهی، گوشت قرمز ، تخم مرغ ، حبوبات، پنیر و آجیل است که 5 واحد از آن باید مصرف شود. هر واحد گوشت عبارت است از 30 گرم گوشت کم چرب، یک عدد تخم مرغ، 45 گرم پنیر، نصف لیوان حبوبات پخته و یا مغز‌ها و آجیل هاست که هم برای تامین پروتئین‌ها و هم برای تامین چربی‌ها لازم هستند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات