top
شیرین سازهای مصنوعی در بارداری

شیرین سازهای مصنوعی در بارداری

شیرین سازهای مصنوعی در بارداری

بسیاری از زنان باید در طول بارداری مصرف شکر را قطع کنند تا رژیم غذایی خود را از کالری های محض پاک کرده و میزان قند خون را در حد متوسط نگه داشته و سوخت و ساز سالم تری داشته باشند. شیرین سازهای مصنوعی میتوانند برای آنها بهترین جایگزین باشند و بدون هیچ کالری اضافی طعم شیرین را به شما هدیه دهند.

یکی از فواید شیرین سازهای مصنوعی این است که آنها سطح قندخون را به شکلی که شیرینی های کالری دار افزایش می دهند بالا نمی برند و این خاصیت آنها میتواند برای زنان مبتلا به دیابت بارداری یا دیگر مشکلات سوخت و ساز مفید واقع شود.

اما به دلیل گزارش هایی که از صدمات ناشی از آنها به جنین وجود دارد اغلب با تردید به آنها نگاه می شود. عدم افراط در استفاده از شیرین سازهای مصنوعی میتواند گزینه ای بی خطر باشد اما باید در انتخاب نوع این شیرین سازها دقت کافی داشته باشید.

آسپارتایم :

این شیرین ساز از جفت عبور نمی کند و FDA و کمیته تغذیه کودکان مصرف آسپارتایم را برای زنان باردار بی خطر تشخیص داده است مشروط بر این که میزان مصرف آن طبق میزان قابل قبول اعلام شده از سوی FDA باشد.

زنانی که مبتلا به فنیل کتون اوری می باشند باید از مصرف آسپارتایم بپرهیزند. در این بیماری توانایی بدن برای سوخت و ساز اسید آمینه فنیل آلانین دچار اختلال میشود.

ساخارین ( کم شیرین ) :

ساخارین در مقایسه با تمام شیرین سازهای مصنوعی بیشترین میزان خطر را برای جنین در پی دارد. ساخارین یک عامل سرطانزای ضعیف است به عبارت دیگر ماده ای است که موجب تشدید سرطان می شود. این ماده از جفت عبور میکند و وارد بافت های جنین میشود. زنان باردار باید از مصرف ساخارین بپرهیزند.

ساکرالوز :

ساکرالوز با تغییر مولکول شکر ساخته میشود به همین دلیل صدها برابر شیرین تر از شکر است. از آنجایی که ساختار شکر تغییر داده میشود در سیستم گوارشی جذب نشده و سوزانده نمیشود. مقادیر زیاد آن ظاهرا از جفت عبور نمی کند و در نتیجه ساکرالوز برای زنان بارداری که میخواهند از شیرین سازهای مصنوعی استفاده کنند گزینه ای کاملا بی خطر است.

استیویا ( شیرین سازهای گیاهی ) :

استیویوساید یا استیویا یک شیرین ساز گیاهی است که از گیاه استیویا گرفته میشود و در ژاپن ، آمریکای جنوبی و چین استفاده ی گسترده ای دارد. استفاده از استیویا به عنوان افزودنی خوراکی از سوی FDAو مسئولان حاکم در اروپا و کانادا مردود شناخته شده است. در حال حاضر این ماده در برخی از فروشگاه های خاص به عنوان یک مکمل رژیمی استفاده میشود.

طرفداران استیویا ادعا میکنند که این ماده بی خطر ، طبیعی و جایگزینی بدون کالری برای شکر است. به هرحال هنوز آزمایش های کافی روی استیویا انجام نشده است تا میزان ایمنی آن برای استفاده عمومی روشن شود و هیچ اطلاعاتی نیز درباره چگونگی تاثیر آن روی جنین وجود ندارد.

به نظر من زنان باردار باید از مصرف استیویا مانند تمام گیاهان دارویی دیگر بپرهیزند. تا زمانی که آزمایش های جدی تری در این رابطه انجام نشده باشد دلیلی ندارد که سلامت فرزندتان را با استفاده از مواد آزموده نشده به خطر بیندازید.

من توصیه میکنم غذاهایی که با شیرین سازهای مصنوعی طعم دار شده اند را عاقلانه انتخاب کنید. ممکن است آنها چیز مضری به رژیم غذایی شما اضافه نکنند اما چیز خوبی هم اضافه نخواهند کرد.

غذاهایی را انتخاب کنید که میزان ورود مواد مغذی سالم را به بدن شما افزایش دهند برای مثال ماست شیرین شده از نظر ورود پروتئین و کلسیم به بدنتان بر مصرف نوشابه ها یا شیرینی های شیرین شده برتری دارد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات