top
کار با رایانه برای جنین خطرناک است؟

کار با رایانه برای جنین خطرناک است؟

کار با رایانه برای جنین خطرناک است؟
آیا نوشیدن کافئین در دوران بارداری مجاز است؟
واقعیت‌هایی درباره کافئین برای محققان مشخص شده است. کافئین ماده‌ای محرک و مدر (ادرارآور) است و نوبت‌های دفع ادرار را در بدن مادر افزایش می‌دهد و باعث می‌شود سطح مایعات بدن کم‌ شده به سمت کـم‌آبـی (دهیدراسیون) پیـش برود. فشارخون و تعداد ضربان قلب را نیز بالا می‌برد که هیچ‌یک از این دو، در بارداری توصیه نمی‌شود. کافئین در بارداری از جفت گذشته به جنین می‌رسد. در جنین، متابولیسم هنوز در حال شکل گرفتن و تکامل است بنابراین نمی تواند کافئین را متابولیزه کند. کافئین، به هر اندازه که باشد، می‌تواند تغییراتی در الگوی خواب یا حرکات طبیعی جنین در اواخر بارداری ایجاد کند. کافئین ماده‌ای محرک است که هم مادر و هم جنین‌ را بیدار نگه می‌دارد.  بنابراین مصرف مواد حاوی کافئین مثل قهوه و نوشابه های کافئین دار و برخی مسکن ها در دروان بارداری توصیه نمی شود.
 
آیا استفاده از رایانه در دوران بارداری خطری ندارد؟
برخی کارشناسان می‌گویند استفاده از رایانه توسط خانم‌های باردار سال‌هاست که بررسی شده است. درحقیقت بررسی‌‌هایی درباره میدان‌های الکترومگنتیک و خطرات سقط انجام گرفته است و نتایجی که به دست آمده این است که نشستن در برابر رایانه خطر سقط را افزایش نمی‌دهد و همچنین باعث ناهنجاریهای جنینی نمی‌شود. اگر چه نشستن طولانی‌مدت (ساعت‌ها) به خاطر اختلال در جریان گردش خون توصیه نمی‌شود. برای به جریان انداختن خون بهتر است تقریبا هر یک ساعت یک بار فرد از جا بلند شده، قدم بزند. با وجود اینکه بررسی‌های انجام شده روی استفاده از رایانه تاثیر ناخوشایندی را نشان نداده است اما تمام روز را در برابر رایانه نشستن، آن هم برای مادر باردار، می‌تواند باعث کمردرد بشود. حرکت داشتن به گردش خون صحیح مادر و جنین کمک می‌کند.
 
آیا سونوگرافی در دوران حامگی ضروری است؟
در صورت صلاحدید پزشک، ضروری است.
 
آیا سیگار کشیدن زنان باردار  بر سلامت جنین تاثیر نامطلوب دارد ؟
هیچ مقداری از مصرف تنباکو در طی حاملگی یا در هر زمان دیگر برای زنان بی خطر نیست. هر گونه مصرف سیگار در زمان بارداری جنین  را در معرض خطراتی قرار میدهد که عبارتند از : کاهش وزن هنگام تولد، مشکلات تنفسی، ناتوانی های مغزی از جمه فلج مغری، عقب ماندگی ذهنی و مشکلات یادگیری، بعضی نقایص زمان تولد، تولد زود هنگام نوزاد و حتی مرگ نوزاد. همچنین سیگار کشیدن پدر نیز علاوه بر افزایش احتمال بیماری وی، می تواند از طریق آلوده کردن محیط زندگی به دود سیگار، روی سلامتی مادر و جنین همان تاثیرات منفی را بگذارد.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات