top
بازماندگان سرطان ورزش کنند

بازماندگان سرطان ورزش کنند

بازماندگان سرطان ورزش کنند

نتایج یک مطالعه دانشمندان اسپانیایی نشان می‌دهد زنان نجات یافته از سرطان سینه که به انجام فعالیت های ورزشی می‌پردازند از سلامت بدنی و کیفیت زندگی بهتری برخوردارند. به گزارش رویترز این محققان با مطالعه روی 16 زن که در گروه شاهد زنان فعالیت های معمولی داشتند و در‌ ‌گروه دوم این زنان به مدت 90 دقیقه ورزش می‌کردند، دریافتندکیفیت زندگی زنانی که ورزش می‌کنند بسیار بهتر است و سلامت دستگاه قلبی ریوی این زنان نیز بهبود یافت. علاوه برآن این زنان قدرت و‌ ‌توان عضلانی خود را بدست آوردند‌. ‌ به گفته این محققان این تحقیقات روی بیماران سرطانی و نجات یافتگان از سرطان ، تاثیر مفید برنامه‌های ورزشی را نشان‌ ‌می‌دهند. 

 

نقش ورزش در بازتوانی سرطان 

یک برنامه منظم ورزشی متوسط تا شدید و یا پیاده روی آمادگی بدنی و میزان هموگلوبین خون را در زنانی که بعد از جراحی سرطان پستان تحت اشعه‌درمانی قرار دارند را بهبود می‌بخشد. به نوشته رویترز، محققان دانشگاه میشیگان معتقدند ورزش‌های آیروبیک در زمان بازتوانی و بعد از شیمی درمانی به حفظ سلول‌های قرمز خونی و هموگلوبین کمک می‌کند. این محققان با بررسی روی زنانی که تحت عمل جراحی سرطان سینه قرار گرفته‌اند و بعد از آن برای ادامه درمان به مدت 5 روز در هفته و تا 7 هفته اشعه درمانی می‌شدند و ارزیابی زنانی که به طور اتفاقی ورزش‌های ایروبیک انجام می‌دادند دریافتند میزان هموگلوبولین و سلول‌های قرمز خونی در میان زنانی که برنامه‌های ورزشی نداشتند درخون آنها کاهش پیدا کرده بود در صورتی که در افرادی که ورزش‌های آیروبیک انجام داده بودند میزان این مواد در خونشان بالاتر بود. دراین ورزش از این بیماران خواسته شد تا به مدت 20 تا 45 دقیقه و 3 تا 5 روز درهفته و در مدت 7 هفته اشعه درمانی پیاده روی کنند. 

 

خطر سرطان در دوندگان 

بر اساس تحقیقات پژوهشگران اتریشی دوندگان دو ماراتن بیشتر در معرض خطر ابتلا به‌ ‌سرطان پوست ملانوما هستند. به گزارش رویترز، محققان اتریشی با بررسی 210 دونده دوی ماروتون 19 تا 71 سال و پیگیری آنها به مدت 10 سال، آنها را از نظر ملانوما بررسی کردند. این محققان دریافتدتغییرات پوستی که نشانه افزایش خطر ابتلا به ملانوما است در دوندگان دو ماراتون بیشتر است. به گفته این محققان، دوندگان‌ ‌مسافت‌های طولانی از کرم‌های ضد آفتابی استفاده کنند که پوشش کافی داشته و میزان قرار گرفتن بدن خود در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید را‌ ‌کاهش دهند. ممکن است سرکوب قدرت ایمنی بدن در نتیجه تمرینات شدید به عنوان یک عامل بالقوه در بروز ملانوما باشد. 

 

ورزش دشمن سرطان 

بر اساس تحقیقات دانشمندان موسسه تحقیقاتی سرطان لیون فرانسه، 4 ساعت ورزش در طول روز افراد را از ابتلا به بیماری سرطان روده محافظت می‌نماید. به نقل از خبرزگزاری رویترز، درجازدن در اطراف پارک، شنا کردن، و یا انجام روزانه یک ساعت ورزش می‌تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد. حتی تمیز کردن خانه و یا دو ساعت فعالیت شدید می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار موثر باشد. تحقیقات این پژوهشگران روی 413 هزار نفر در 10 کشور اروپایی نشان می‌دهد، افرادی که به میزان زیاد ورزش می‌کنند22 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند و این خطر در افرادی که مبتلا به تومور سمت راست روده بزرگ هستند، 35 درصد کمتر است.

 

ورزش ازخطرابتلا به سرطان ریه می‌کاهد 

محققان علوم پزشکی اعلام کردند, زنان سیگاری که ورزش می کنند از میزان احتمال بروز بیماری سرطان ریه در خود می‌کاهند .محققان معتقدند, زنان سیگاری که ورزش نیز می کنند به میزان بیست وسه درصد کمتر از دیگر زنان سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.این محققان اعلا‌م کردند: فعالیت بیشتر و ورزشهای سنگین تر , خطر ابتلا به سرطان ریه را در زنان سیگاری به میزان بیست و هشت درصد کاهش می دهد 

 

ورزش و کاهش ابتلا به سرطان در مردان 

 مردان می‌توانند با یک برنامه ورزشی مرتب از ابتلا به پولیپ و سرطان‌های کولون بکاهند. به گزارش سی.بی.اس.نیوز ، محققان مرکز تحقیقات سرطان هاچینستون می‌گویند ورزش تند برای مردان مفید است.این گروه تحقیقاتی تعدادی زن و مرد 40 تا 75 ساله را که طی سه سال گذشته تحت کولونوسکپی قرار گرفته بودند در نظر گرفتند.

در زمان آغاز مطالعه این افراد ، سالم اما بی‌تحرک بودند سپس یک نسخه ورزشی برای نیمی از آنها تجویز شد که شش روز در هفته و روزی یک ساعت ورزش آئروبیک را به مدت یک سال توصیه کرده بود.به نیم دیگر افراد این گروه توصیه ورزشی داده نشد اما از همه آنها خواسته شد رژیم غذایی‌شان را تغییر ندهند.پس از یک سال شرکت کنندگان تحت سیگموئیدوسکپی قرار گرفتند. این آزمایش مانند کولونوسکپی مستلزم استفاده از یک لوله باریک با دوربینی در راس آن است که مشاهده بخش داخلی روده بزرگ را ممکن می‌سازد.

محققان دریافتند تکثیر سلولی در این ناحیه در مردانی که تجویز ورزشی را دنبال کرده بودند در مقایسه با سایر مردان بسیار کمتر بود.تست‌های تردمیل هم نشان دادند در مردان ورزشکار تناسب هوازی بهبود یافته بود و آنها که از بیشترین حد تناسب هوازی بهره‌مند شده بودند کمترین تکثیر سلولی را در قسمت کولون داشتند اما در مورد زنان تکثیر سلولی در کولون بر اثر ورزش تغییری نکرده بود.علت این تفاوت بین دو جنس کاملا مشخص نیست اما یک توضیح ساده را می‌توان برای آن مطرح کرد. زنان شرکت کننده در این مطالعه ورزش‌های ملایم‌تر و کوتاهتری را در مقایسه با مردان گزارش کردند.به هر حال تاثیر فعالیت‌های ورزشی در جلوگیری از سرطان کولون در مردان تایید شده و لذا بهتر است این گروه خود را برای یک برنامه ورزشی مرتب و نسبتا شدید آماده کنند البته افرادی با سابقه هر گونه ناراحتی جسمی و روانی باید پیش از آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات