top
واکسن هایی برای سلامتی شما و نوزادتان

واکسن هایی برای سلامتی شما و نوزادتان

واکسن هایی برای سلامتی شما و نوزادتان

چه واکسن هایی برای برای بزرگسالان توصیه می شود؟ چرا؟ وقت آن رسیده که آستین بالا بزنید تا سلامتی خودتان و نوزادتان را از بیماری های خطرناک حفظ کنید. حتی اگر در کودکی تمام واکسن هایتان را زده باشید باز هم از بیماری ها دور نیستید. ایمنی بدن پس از واکسن ممکن است چندین سال دیگر از بین برود و یا حتی واکسن های جدید در بازار عرضه شود .

 

واکسن آنفلونزا

واکسن آنفلونزا از سه نوع جهش ویروس آنفلونزا (شامل H1 N1 آنفلونزای خوراکی) از بدن محافظت می کند. اگر باردار نیستید و سالم هستید به جای تزرریق می توان از نوع استنشاقی آن استفاده کنید.

توصیه شده برای: تمامی بزرگسالان، هر سال در شهریور یا مهر از این واکسن استفاده کنید. مخصوصاً زنان باردار و هر کسی که از نوزادان زیر 6 ماه نگهداری می کند چون زیر 6 ماه نمی توان به نوزاد این واکسن را زد.

چرا؟ زنان باردار و نوزادان زیر 6 ماه در معرض خطر حاد شدن یا بستری شدن در اثر آنفلونزا هستند. حتی ممکن است برایشان خطر جانی در پی داشته باشد.

 

واکسن MMR 

واکسن MMR در مقابل سرخک، سرخچه و روبلا (سرخک آمریکایی) محافظت می کند. که به یک یا دو دوز نیاز است.

توصیه شده برای: تمامی افرادی که بعد از سال 1335 به دنیا آمده اند و این واکسن را در کودکی نزده اند یا جواب آزمایش آنها نشان داده نسبت به روبلا ایمن نیستند. اگر باردار هستید صبر کنید نوزادتان به دنیا بیاید (واکسن MMR برای خدمتگزاران در مراکز درمانی، مسافران کشورهای خارجی و دانشجویان توصیه می شود.

چرا؟ خیلی از افراد نسبت به روبلا (سرخک آلمانی) ایمن هستند. با این حال در دوران بارداری اگر احیاناً به این بیماری دچار شوید ممکن است دچار سقط شوید یا نوزاد معیوبی به دنیا بیاورید.

 

واکسن آبله مرغان

واکسن آبله مرغان بهترین روش جلوگیری از این بیماری است که در دو دوز جداگانه با فاصله ی 4 تا 8 هفته استفاده می شود.

توصیه شده برای: هر کسی که ایمن نیست و قبلاً در مقابل این بیماری واکسینه نشده است. (تمامی افرادی که قبل از 1360 در آمریکا متولد شده اند به جز کارگران حوزه بهداشت و درمان یا زنان باردار واکسن آبله مرغان زده اند) زنان بارداری که از ایمنی خود مطمئن نیستند بایستی آزمایش بدهند که اگر در خطر بودند اولین دوز را بلافاصله بعد از زایمان دریافت کنند.

چرا؟ آبله مرغان در بزرگسالی بسیار جدی تر از کودکی به شمار می آید. اگر در بارداری به آن مبتلا شوید سخت بیمار خواهید شد و احتمال کمی وجود دارد که نوزادتان دچار عیب شود.

 

واکسن Tdap

واکسن Tdap از نوجوانان در مقابل کزاز، دیفتری، سیاه سرفه (خروسک) محافظت می کند.

توصیه شده برای: طبق مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری آمریکا (CDC) هر بارداری باید واکسن Tdap دریافت کند. هر کسی که در تماس با نوزادان زیر یکسال است بایستی Tdap دریافت کند (اگر قرار است با نوزادان در تماس باشید دو هفته زودتر این واکسن را دریافت کنید)

چرا؟ خروسک (یا همان سیاه سرفه) می توانند جان نوزادان را به خطر بیندازد که امکان دارد آنها از اعضای خانواده بگیرند. به شدت مسری است و منجر به سرفه های شدید تا چند ماه بعد می شود. کزاز و دیفتری نیز برای جان بزرگسالان و کودکان بسیار خطرناک است.

 

واکسن هپاتیت A

واکسن هپاتیت A در مقابل هپاتیت A یک بیماری حاد کبد محافظت می کند برای محافظت شما به دو دوز با فاصله ی 6 ماه نیاز دارید.

توصیه شده برای: هر کسی که با کودکان خارج از آمریکا، اروپای غربی، نیوزیلند، استرالیا، کانادا، ژاپن در تماس باشد یا قصد سفر به یک کشور خارجی را دارد.

چرا؟ هپاتیت A در خیلی از جاهای دنیا شایع است. موجب یرقان، کم آبی، شبه آنفلونزای شدید می گردد. هر سال 25000 نفر در آمریکا مبتلا می شوند.

 

واکسن HPV ویروس پاپیلوم انسانی

واکسن HPV از بسیاری از انواع HPV که منجر به سرطان دهانه ی رحم می شود جلوگیری می کند. نوعی از این واکسن (Gardasil) از زگیل تناسلی جلوگیری می کند. ایمنی در طی سه دوز در شش ماه ایجاد می شود.

توصیه شده برای: زنان زیر 27 که واکسینه نیستند. (مردان زیر 27 سال نیز برای جلوگیری از زگیل تناسلی ممکن است واکسن آن را بزنند)

چرا؟ HPV علت بسیاری از سرطان های دهانه ی رحم است. هر سال 12000 زن در آمریکا به آن مبتلا شده که 4000 نفر آنها جان خود را از دست می دهند. حداقل نصف زنان و مردان که فعالیت جنسی دارند در طول عمر خود تا حدی به HPV مبتلا می شوند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات