top
هفته چهارم رشد نوزاد

هفته چهارم رشد نوزاد

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: در این هفته دیگر پف صورت نوزاد خوابیده است و هشیار‌تر و بیدار‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

هفته چهارم رشد نوزاد

اولین ماه زندگی نوزاد :

در این هفته دیگر پف صورت نوزاد خوابیده است و هشیار‌تر و بیدار‌تر از قبل به نظر می‌رسد و می‌تواند به تنهایی سرش را یک تا دو دقیقه نگه دارد. همچنین نوزاد کم کم بدن خود را کشف می‌کند، به خصوص دست‌هایش را که همیشه برای او جذابیت دارند. ممکن است گاهی اوقات او را در حالی ببینید که به دست‌های خود خیره شده است. با استفاده از واکنش گرفتن حتی می‌تواند دست‌های کوچکش را چند ثانیه‌ای دور عروسک پارچه‌ای خود حلقه کند. البته این مهارت ظرف یک تا دو ماه آینده افزایش می‌یابد. به طور کلی رشد نوزاد از بالا تنه (از سرش) شروع می‌شود. بنابراین با گذشت زمان یاد می‌گیرد که چگونه سرش را کنترل کند و در پی آن قدرت کنترل دست‌ها، نیم تنه و پا‌هایش را کسب می‌کند.

در این زمان همچنین حس بینایی نوزاد بهتر می‌شود. در ۴ هفتگی بیشتر نوزادان می‌توانند تا ۴۵ سانتی‌متری خود را ببینند. بنابراین وقتی با دیدن شما یا پدرش با صداهای نامفهوم کودکانۀ خود به شما سلام می‌کند، تعجب نکنید. هنگامی که صدایتان را می‌شنود نیز ممکن است همین واکنش را نشان دهد. نوزادان در این سن همچنین عاشق شنیدن ترانه‌های کودکانه و آواز هستند، مخصوصاً آوازی که دارای ریتم باشد. در واقع تحقیقات نشان می‌دهند نوزادانی که خیلی زود در اوایل زندگیشان در معرض صدای آواز و ترانه قرار می‌گیرند، سریع‌تر صحبت کردن را یاد می‌گیرند و نسبت به سایر نوزادان کمی زود‌تر خواندن را می‌آموزند.

شاید در نظر دیگران کمی احمقانه جلوه کند، اما صحبت کردن با آهنگ و ترانه با نوزادتان رشد مغز او را تحریک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که این کار در برقراری رابطه بین اشیاء و کلمات به او کمک می‌کند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات