top
نوزاد در این هفته چه چیزهایی یاد می‌گیرد

نوزاد در این هفته چه چیزهایی یاد می‌گیرد

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: توانایی‌های شنیداری، بویایی و چشایی نوزادتان در این دوره به شدت به کار افتاده‌اند تا او دنیای پیرامون خود را حس کند.

نوزاد در این هفته چه چیزهایی یاد می‌گیرد

توانایی‌های شنیداری، بویایی و چشایی نوزادتان در این دوره به شدت به کار افتاده‌اند تا او دنیای پیرامون خود را حس کند. حواس نوزاد حتی قبل از تولد به کار می‌افتند. در ۲۵ هفتگی، جنین می‌تواند صدای مادرش را که در رحم او طنین می‌افکند و صدای اطرافش را بشنود. در این هفته، حس چشایی نوزادتان نیز خیلی خوب شکل گرفته است و می‌تواند مزه‌های محدودی را که تا این زمان چشیده است، تشخیص بدهد. جالب است که بینی نوزاد درست در اوایل سه ماههٔ دوم بارداری شکل می‌گیرد، اما نوزاد بعد از تولد نه تنها می‌تواند بو کند و بشنود، بلکه حتی می‌تواند صدا و بوی افراد (مخصوصاً شما) را از هم تشخیص بدهد.

شنوایی بچه ی شما حتی کمتر از دید او پیشرفته است. هر چند می تواند پیش از تولد صداهای خفه و گرفته را بشنود. گوش میانی او هنوز به رشد و تکامل نیاز دارد. همچنین مراکز پردازش و پرورش صدا در مغز وی نیاز به تکامل دارند. او نمی تواند به طریقی که شما می توانید صداها را تشخیص را دهد. در واقع مادامی که سن وی بیشتر نشود شنوایی او احتمالاً به طور کامل تکامل نخواهد یافت. با این همه نوزادان قادر به شنیدن صداهای کم فرکانس نظیر، صدای انسان می باشند. حرف زدن با بچه به هنگام شیردادن، تعویض پوشک و آرام کردن وی روشی عالی برای معرفی کردن شگفتی های زبان به اوست.

مطالعات نشان می دهند که در خلال ساعات پس از تولد، بچه می توانند از بینی خود برای پیدا کردن سینه ی مادرشان استفاده کنند. این به آن معنی است که حس بویایی آنها از آغاز کار می کند. آنها طعم های مختلف را نیز از قبل می چشند. دانشمندان نشان داده اند که نوزادان مواد شیرین را به انواع تلخ ترجیح می دهند. این حائز ارزش است، زیرا شیر سینه به شیرینی میل می کند. ضمن آنکه مواد تلخ احتمال دارد که سمی باشند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات