top
بیماری ها و مشکلات نوزاد در ماه سوم تولد

بیماری ها و مشکلات نوزاد در ماه سوم تولد

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: پزشکان اطفال توصیه می‌کنند تا دوازده ماهگی به نوزادتان شیر گاو ندهید.

بیماری ها و مشکلات نوزاد در ماه سوم تولد

(SIDS) سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

بد‌ترین کابوس هر مادری این است که سراغ تخت کودکش برود و ببیند که او دیگر نفس نمی‌کشد. سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یعنی مرگ بی‌دلیل یک نوزاد سالم هنگام خواب. این مسأله معمولاً بین هفته دوم و دوازده ماهگی نوزاد رخ می‌دهد؛ هر چند ممکن است بعد از آن نیز این اتفاق بیافتد. سندرم مرگ ناگهانی کودک دلیل مشخصی ندارد و همین مسأله به ترس مادران می‌افزاید.

شما مادران برای جلوگیری از آن می‌توانید اقداماتی را انجام دهید. توجه داشته باشید که نوزادتان همیشه به پشت بخوابد. همچنین تمامی پتوهای نرم را از تخت او بردارید. دقت کنید که نوزادتان شب‌ها جای راحتی داشته باشد، اما اتاق او بیش از حد گرم نباشد، بیش از اندازه به او لباس نپوشانید و از انداختن پتو‌های اضافه بر روی او نیز خودداری نمایید. از سیگار کشیدن در خانه و اطراف نوزادتان اجتناب کنید و به دیگران نیز اجازه ندهید که در خانهٔ شما سیگار بکشند. بسیاری از افراد، بی‌سیم‌های مخصوص مراقبت از نوزاد تهیه می‌کنند تا صدای تنفس نوزادشان را بشنوند، به وسیلهٔ این روش شما در همه حال از وضعیت نوزادتان با خبر می‌شوید.

سرما خوردگی

بچه ها در سال 6 تا 10 ویروس می گیرند (چنانچه آنها در مهد کودک هستند ممکن است حتی بیشتر بگیرند) به بیشترین احتمال بچه ی شما اولین سرما خوردگی خود را در بین ماه های 1 و 3 بعد از تولید خواهد گرفت. و بیشتر همانند شما عکس العمل نشان خواهد داد. با یک بینی گرفته یا آب چکان، گلو درد و شاید یک سرفه با صدای گوش خراش، با یک رطوبت درد سرساز سرد بخار، در اتاق وی به تنفس هر چه آسان تر بچه ی خود کمک کنید. شما همچنین می توانید در صورت تجویز پزشک را قطرهای نمکی در بین وی در صورتی که بینی او بیش از حد گرفته است تاثیر بخورد، استفاده نمائید. حمام گرم یا نشاندن وی روی یک صندلی بچه در حمام و در حالی که شما یک دوش آب داغ می گیرید نیز می تواند به نرم شدن سینه ی او کمک کند. پیش از دادن داروهای سرما خوردگی بدون نسخه به بچه با متخصص کودکان گفت و گو کنید. در صورتی که بچه ی شما کوچکتر از 12 هفته است حتماً به پزشک خود تلفن کنید، زیرا بچه های بسیار کم سن بیشتر احتمال دارد معضلاتی نظیر برونشیت بگیرند.

عفونت های گوش

بچه های خردسال و کودکستانی از سه ماه تا سه سال بیشترین استعداد گرفتن عفونتهای گوش را دارند. اغلب بچه ها قبل از سن 2 سالگی حداقل یک عفونت گوش دارند. شما می‌توانید برای تسکین درد، کمپرس های آب گرم به کار ببرید چنانچه درد ادامه دارد برای تجویز یک آنتی بیوتیک پزشک خود را ببینید. - اگزما رایج ترین نوع مشکل پوستی در بچه ها اگزما می باشد. (التهاب پوست فوقانی) اگزما شبیه کهیر خارش دار سرخی به نظر می رسد و معمولاً روی صورت و سربچه ظاهر می‌شود و اغلب اوقات بین 2 و 6 ماهگی رخ می دهد. از لوسیون مرطوب کننده استفاده نمائید. چنانچه کهیر گسترش می یابد در مورد معالجه آن با متخصص اطفال مشاوره نمائید.

دو راه برای نگهداری از کودک وجود دارد. اولین راه نگهداری طبق برنامه می‌باشد و دومین راه نگهداری طبق نیاز کودک. وقتی می‌خواهید روی برنامه از نوزاد مراقبت کنید، خیلی باید تلاش کنید تا هر روز در زمان یکسانی غذا بخورد، بخوابد و بازی کند. برخی از کودکان خود را با آن وفق می‌دهند، اما برخی دیگر در برابر آن مقاومت می‌کنند و به سختی به آن عادت می‌کنند.

وقتی طبق نیازهای نوزاد از او مواظبت می‌کنید، باید طبق راهنمایی‌هایی که به شما می‌دهد، عمل کنید. وقتی شما را از گرسنگی خود آگاه کرد، به او غذا بدهید و فقط هنگامی که خسته است او را بخوابانید. در حالی که در برخی مواقع، این شیوه می‌تواند باعث خرسندی نوزادتان شود، اما زندگی را برایتان سخت‌تر خواهد کرد!

استفاده از شیر گاو

بسیاری از مادران می‌خواهند که در روز یک یا دوبار به جای شیر خودشان از شیر گاو استفاده کنند. پزشکان اطفال توصیه می‌کنند تا دوازده ماهگی به نوزادتان شیر گاو ندهید، زیرا بدن نوزاد هنوز به اندازه کافی برای هضم نمک و پروتئین اضافی موجود در شیر گاو، قوی نشده است و ممکن است به کلیه‌های او آسیب رسیده و باعث خونریزی روده‌ای و کم خونی او شود. در هفتهٔ یازدهم، بهترین کار این است که شیر خود یا شیر خشک به او بدهید. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه به مطلب  مراجعه کنید.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات