top
مغز نوزاد در ماه سوم تولد

مغز نوزاد در ماه سوم تولد

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوزادان ذاتاً دارای ظرفیت یادگیری هر نوع زبانی هستند، چه اسپانیولی و چه سواحیلی.

مغز نوزاد در ماه سوم تولد

نوزاد در این ماه ممکن است شروع به ایجاد صداهای نامفهوم کودکانه کند. منظور از صداهای نامفهوم، آواهای صدا داری مانند «اوووه» و سایر صداهایی است که بطور جادویی اتفاق نمی‌افتند، بلکه این واکنش نوزاد در برابر شیوهٔ صحبت کردن افراد و حتی خواهر و برادران کم سن و سال اوست. زمانی که اطرافیان نوزاد ابرو‌هایشان را بالا می‌برند، چشم‌هایشان را باز می‌کنند و با صدایی زیر، دلنشین و آهنگین با او صحبت می‌کنند، هیچ کس به آن‌ها یاد نداده است که به این شکل با نوزادان صحبت کنند؛ اما در تمام فرهنگ‌ها مادران و پرستاران با محبت، به طور غریزی با این شیوه با نوزادان صحبت می‌کنند. با اینکار نوزادتان بهتر به محیط پیرامونش گوش فرا می‌دهد. دقت کنید و ببینید که چگونه به اطراف نگاه می‌کند تا منبع صدا را تشخیص دهد.

بسیاری از خانواده‌ها نگران این هستند که بزرگ کردن کودک با چند زبان ممکن است باعث تشویش او شود. محققان می‌گویند که ذهن نوزادان حتی در یازده هفتگی نیز برای یادگیری بسیاری از زبان‌ها برنامه ریزی شده است.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوزادان ذاتاً دارای ظرفیت یادگیری هر نوع زبانی هستند، چه اسپانیولی و چه سواحیلی. در حالی که نوزادان ذاتاً دارای توانایی تلفظ تمامی صداهای همه زبا ن‌ها هستند، اما در شش تا دوازده ماهگی او به طرز بیان و شیوه سخن گفتن زبانی که در خانه استفاده می‌شود، توجه می‌کند و این توانایی کم‌کم از بین می‌رود.

نوزادان صداهایی را که می‌شنوند، تقلید می‌کنند و توانایی تلفظ صداهایی را که برای صحبت کردن به آن نیاز دارند، در خود تقویت می‌کنند. بنابراین اگر یک مادر فرانسوی زبان بخواهد نوزادش حرف «ر» را با تلفظ صحیح فرانسوی بیان کند، بهترین کار این است که فرصت شنیدن چنین صدایی را برای او فراهم کند.

محققان در یک تحقیق، تعداد دفعاتی را که پدران پوشک نوزادان را عوض کرده بودند، محاسبه کردند. در مورد پدرانی که پوشک نوزادشان را عوض می‌کردند، به این نتیجه رسیدند که نوزاد هم به پدر و هم به مادر خود انس گرفته است. هرچه تعداد تعویض پوشک توسط پدر بیشتر می‌شد، نوزادان هنگام ناراحتی، بیشتر برای آرام شدن به سمت پدرشان رو می‌کردند، حتی هنگامی که مادرشان نزدیک آن‌ها بود.

بنابراین هر تلاشی که پدر در این زمان برای آرام کردن فرزندش می‌کند، به نوزاد کمک خواهد کرد که با او راحت‌تر باشد و هنگامی که بزرگ‌تر می‌شود، برای رفع انواع نیاز‌هایش به او مراجعه کرده و رابطهٔ بیشتری با او برقرار کند. علاوه بر این وقتی نوزاد بداند که پدر واقعاً به او اهمیت می‌دهد، احتمال اینکه به استعداد‌ها و ظرفیت‌های نهانی خود برسد، بیشتر می‌شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات