top
وضعیت بدن مادر در هفته سی و دوم

وضعیت بدن مادر در هفته سی و دوم

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: اگر ناف شما بیرون زده است نگران نباشید واکنشی طبیعی نسبت به بزرگ شدن رحم است و پس از زایمان رفع خواهد شد و به حالت اول خود باز میگردد.

وضعیت بدن مادر در هفته سی و دوم

اکنون رحم شما حدود 8 سانتی‌متر بالاتر از نافتان قرار گرفته است. دوره راحتی و به اصطلاح ماه عسل میانه بارداری که بدون ناراحتی سپری می شد، گذشته و اکنون شما ناراحتی های جدیدی پیدا کرده و قدیمی ها را نیز دوباره تجربه می کنید. کم نفس بودن، اسیدی شدن معده یا همان ترش کردن، خستگی و نفخ کردن، ناراحتی‌هایی هستند که می توان به آن‌ها اشاره نمود.

در حال حاضر حجم خون شما (پلاسمای خون و گلبولهای قرمز آن) حدود 40 تا 50 درصد بیشتر از زمانی شده است که حامله نبودید. این تغییر برای آن است که نیازهای شما و کودکتان تامین شود. همچنین این خون اضافی خونریزی هنگام زایمان را هم جبران خواهد کرد.

از آنجا که سینه های شما بزرگتر میشوند بهتر است که وزن آن را با استفاه از سینه بند کنترل نمایید و مانع از افتادگی سینه ها شوید.

 وزن شما به میزان نیم کیلوگرم در هفته در حال افزایش است که نیمی از این افزایش وزن متعلق به کودک شما می باشد. در صورت افزایش سریع تر وزن و یا سردرد حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

 علائمی مانند وزن ناگهانی، تورم در دست ها و یا صورت، سردرد و یا تغییرات بینایی میتواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد که میبایست سریع به پزشک مراجعه نمایید.این وضعیت سبب افزایش فشار خون شده و باعث وارد شدن پروتئین بدرون ادرار میشود.

 اگر ناف شما بیرون زده است نگران نباشید واکنشی طبیعی نسبت به بزرگ شدن رحم است و پس از زایمان رفع خواهد شد و به حالت اول خود باز میگردد.

 با نزدیک شدن رحم به دیافراگم و فشار آوردن به آن و افزایش فشار بر روی شکم ممکن است بیشتر از قبل دچار سوزش معده شوید یا گاهی اوقات احساس تنگی نفس کنید. برای رفع مشکل تنگی نفس غذای خود را در حجم کمتر و دفعات بیشتر (به جای سه بار در روز) میل کنید و هنگام خوابیدن پای خود را بالاتر از بدن قرار دهید. خوردن حجم کمتری از غذا به رفع سوزش معده نیز کمک می کند.

با رشد کودک شما بواسطه افزایش وزن در ناحیه شکم ، وضعیت ظاهری بدن و همچنین مرکز ثقل شما تغییر می کند. بعلاوه ماهیچه های شکمی شما کشیده تر شده، هورمونها موجب سست تر شدن رباطهای ماهیچه ها می شوند و حتی ممکن است رحم در حال رشد، بر تعدادی از عصبهای شما نیز فشار وارد کند. این موارد ممکن است باعث بروز کمردرد و یا احساس درد در کفل و یا کشاله ران شما شوند. در صورتی که در پاهای خود احساس کرختی (بی حسی) و یا خارش می کنید به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات