top
فعالیت های مهم نوزاد در ماه چهارم تولد

فعالیت های مهم نوزاد در ماه چهارم تولد

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: این روز‌ها توجه نوزادتان به طور روز افزونی به دست‌هایش جلب می‌شود و هر یک از انگشتان کوچکش را بررسی می‌کند.

فعالیت های مهم نوزاد در ماه چهارم تولد

این روز‌ها توجه نوزادتان به طور روز افزونی به دست‌هایش جلب می‌شود و هر یک از انگشتان کوچکش را بررسی می‌کند. بخشی از این شیفتگی به این دلیل است که او اکنون می‌فهمد که دست‌هایش عضوی از او هستند که دارای توانایی‌های بی‌نظیری از قبیل گرفتن، چنگ زدن و کشیدن می‌باشند. همین طور که هماهنگی دست‌ها، چشم‌ها و مهارت‌های حرکتی او بهتر می‌شود، شروع می‌کند به کوبیدن روی اشیاء و چنگ زدن به موهای شما. بنابراین وقت آن رسیده که گشواره‌های حلقه‌ایتان را در بیاورید!

نوزاد شما همواره صداهای نامفهوم کودکانه ایجاد می‌کند، جیغ می‌کشد، می‌خندد و کشف می‌کند که تولید چنین صداهایی بهترین راه برای جلب توجه است. بنابراین وقتی می‌خواهد که همین الان نزد او باشید، جیغ می‌کشد و با خنده‌های شما، می‌خندد. حتی وقتی کسی کنار او نیست با خودش حرف می‌زند. ممکن است اول صبح او را در حال حرف زدن با خودش ببینید که راهی زیبا برای شروع یک روز خوب است.

اسباب‌بازی‌های خوب برای این سن می تواند شامل جغجغه و اسباب‌بازی صداداری باشد که بتواند در دستانش نگه دارد، اما آنقدر کوچک نباشند که نوزاد آن‌ها را ببلعد. یادتان باشد هر چیزی که درون رول دستمال توالت جا شود، می‌تواند برای او خطرناک باشد. اسباب بازی‌هایی را که دارای قطعات کوچک جدا شدنی هستند، به دست او ندهید. دقت کنید هر چیزی که در دستان او جا شود، می‌تواند درون دهانش نیز جا شود. در این مرحله ممکن است وقتی اسباب‌بازی‌اش را از او می‌گیرید، شروع به گریه کند. او در این سن، کم کم متوجه آنچه که در اطرافش می‌گذرد می‌شود و اعتراض شفاهی تنها راه برقراری ارتباط اوست.
بعضی از نوزادانی که می‌توانند بالا تنهٔ خود را با دستانشان حرکت دهند، سینه خیز رفتن ارتشی را یاد می‌گیرند و اینجاست که می‌توانند با کمک دست‌ها، خودشان را بکشند و به اطراف بروند.

نشستن نوزاد

بسیاری از نوزادان در این سن دوست دارند راست بنشینند، زیرا می‌خواهند ببینند که در اطرافشان چه می‌گذرد و در ‌‌نهایت خودش تشخیص می‌دهد که آیا آمادهٔ انجام این کار است یا خیر.

اگر نوزادتان نتواند صاف بنشیند و به جلو یا پهلو خم می‌شود، ماهیچه‌های او هنوز برای انجام این کار به اندازه کافی قوی نشده‌اند. اگر نوزادتان می‌تواند راست بنشیند، نگران نشوید، خودش هر وقت از این وضعیت خسته شود با غر زدن یا خم شدن شما را متوجه خواهد کرد. اما مثل همیشه با دقت مراقب او باشید.

تکامل قوای حسی

جالب است که قوای حسی نوزادتان دراین سن تقریباً به اندزهٔ یک بزرگسال رشد کرده است، می‌تواند درک بهتری از عمق داشته باشد، حرکات را از فاصلهٔ ۶۰ متری دنبال می‌کند و دنیا را با تمام رنگ‌های آن می‌بیند.

همچنین سرش را به سمت صداهای جالب مانند صدای لالایی که از ضبط صوت پخش می‌شود، بر می‌گرداند. با ارائهٔ رایحه‌های جدید به او کمک کنید تا حواس خود را کشف کند، مانند گلی که از باغچه چیده‌اید و یا یک هلوی تازه. با دادن بافت‌ها و جنس‌های مختلف به نوزاد، به کشف قوهٔ لامسه او کمک کنید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات