top
بیماری ها و مشکلات نوزاد در ماه چهارم تولد

بیماری ها و مشکلات نوزاد در ماه چهارم تولد

کارگروه پزشکی پرتال جامع کودک،مهدکودک و خانواده: مکیدن انگشت در نوزادان شیوهٔ رایجی برای آرام شدن می‌باشد.

بیماری ها و مشکلات نوزاد در ماه چهارم تولد

کهیر

کهیرهای روی پوست، معمولاً به دلیل مرطوب بودن و سایش پوشک به پای نوزاد ایجاد می‌شود. ماندن طولانی مدت ادرار و مدفوع در پوشک نوزاد باعث ایجاد تحریکات پوستی، باکتری و یبوست می‌شود. گاهی اوقات ممکن است عفونت پوست (التهاب پوست یا درماتیت) ایجاد شود و در موارد کمتر، خود پوشک، بوی آن و یا دستمال‌های تمیز کنندهٔ نوزاد، ممکن است باعث التهاب پوست او شوند.

چگونه می توان از بروز کهیر جلوگیری کرد

مطمئن‌ترین درمان کهیر پوشک، خشک و تمیز نگه داشتن نوزاد است. با استفاده از پماد پوشک بین پوست و فضولات که منجر به التهاب و عفونت پوست می‌شود، فاصله ایجاد کنید و ناحیهٔ اندام تناسلی او را کاملاً تمیز کنید. اما توجه داشته باشید که از تمیز کردن بیش از حد با پاک کننده‌ها اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک و یا خشکی بیش از حد پوست شود.

حتی شاید بهتر باشد تا به جای دستمال‌های پاک کنندهٔ مخصوص نوزاد، سعی کنید با استفاده از یک بطری اسپری پر از آب گرم خالص، آن ناحیه را بدون ساییدن تمیز کنید. هنگامی که نوزاد نیاز به تمیز کردن کامل دارد، با یک دستمال یا پارچه نخی، محل را به طور کامل و با ملایمت پاک کنید. می‌توانید از یک صابون ملایم غیر معطر استفاده کنید و بعد پوست او را در معرض هوا قرار داده تا خشک شود یا سشوار را روی درجه کم قرار داده و او را خشک کنید.

دقت کنید که پوشک او را خیلی محکم نبندید. برای جریان یافتن هوا در اطراف باسن او، فاصله‌ای میان پوشک و باسن ایجاد کنید.

مکیدن انگشت

مکیدن انگشت در نوزادان شیوهٔ رایجی برای آرام شدن می‌باشد. در رحم مادر نیز این رفتار دیده شده است. در ابتدا شاید فکر کنید که چه حرکت بامزه‌ای است، اما بعد از مدتی نگران می‌شوید که این کار ممکن است برایش ضرر داشته باشد. در این سن مکیدن انگشت برای نوزادتان ضرری ندارد. نوزادان کم کم که بزرگ‌تر می‌شوند، تقریباً خیلی راحت این عادت را ترک می‌کنند.

نوزادان تپل

برخی از نوزادان هنگام تولد تپل و گوشتالو هستند، زیرا هنوز بسیاری از ماهیچه‌های آن‌ها شکل نگرفته است. با رشدِ نوزاد چاقی او نیز ناپدید می‌شود. در معاینه قد و وزن نوزادتان، قد و وزن او را نسبت به سنش و با توجه به راهنمای ارائه شده مقایسه کنید. اگر خیلی سنگین باشد، پزشک نحوهٔ رشد او را بررسی می‌کند و به این معنی نیست که نوزادتان همیشه مشکل وزنی خواهد داشت. بسیاری از نوزادان سنگین وزن همین که شروع به سینه خیز رفتن و راه رفتن می‌کنند، لاغر می‌شوند. با تشویق نوزادتان به بازی روی زمین، سلامت و تناسب اندام او را حفظ کنید. فقط وقتی که گرسنه است، به او غذا بدهید و وقتی که ناراحت و مضطرب است از دادن شیشه شیر برای ساکت کردن او خودداری کنید. به جای این کار به او یک اسباب‌بازی بدهید یا ببوسیدش و او را نوازش کنید.

تعویض پوشک

بنا به دلایلی در این سن نوزاد شما هنگامی که سعی می‌کنید پوشک یا لباس او را عوض کنید، نمی‌تواند یک جا بنشیند و تکان نخورد. هر چه بیشتر ناامید شوید، برای او خنده دار‌تر خواهد بود. یادتان باشد که نوزاد شما فقط در حال یادگیری و رشد است. در این سن می‌توانید با استفاده از یک بند، روی میز تعویض پوشک او را نگه دارید و مانع از افتادنش شوید. اگر نمی‌خواهید از این بند استفاده کنید، سعی کنید نوزادتان را وسط یک تخت بزرگ یا روی زمین قرار بدهید، تا هنگامی که تکان می‌خورد خیالتان راحت باشد که به زمین نمی‌افتد و آسیب نمی‌بیند. هرگز نوزادتان را هنگام تعویض پوشک (یا هر زمان دیگری)، تنها‌‌ رها نکنید، مگر اینکه روی زمین باشد و خطری او را تهدید نکند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات